[bookmark: _GoBack]On 15 July 2016, a group of soldiers attempted to take political control of Turkey from the Justice and Development Party’s (AKP) government. The coup attempt was declared over within approximately 10 hours, but not before more than 300 people had died. Within hours of its “victory”, President Recep Tayyip Erdoğan and the government had blamed its partner-come-enemy Fethullah Gülen and detained over one hundred people including top ranking military officers. In the subsequent days leading up to the State of Emergency, more arrests were made and more assertions of guilt aimed at Gülen and those in the military, police, judiciary, academia and education who the government asserted were a part of the Gülen Movement. Since the coup attempt until the present, those who have been detained and/or accused in a purge have extended to others critical of the government, such as Kurdish rights advocates, leftist groups and even human rights campaigners. AKP has represented the coup as an attack by Gülen terrorists on a healthy democracy. We do not condone the coup attempt. However, many observers believe Turkish democracy has not been healthy for quite some time, noting the hundreds of journalists, academics, judges and even political party members who have been languishing in Turkish prisons well before the coup as part of AKP’s long-standing suppression of all forms of opposition (Amnesty International Report; Human Rights Watch 2017 World Report).
Here we consider relations between the government and those they claim are responsible for the coup. This informs a critical examination of mainstream “oppositional” newspaper coverage of the coup and its immediate aftermath which articulates discourses that favour vested interests associated with each newspaper and AKP ideology. By mainstream "oppositional" newspapers, we mean those that do not blatantly support the government, a stance which has become increasingly rare and dangerous. 
Turkish news media have a history of being closely aligned to political interests (Özgüneş and Terzis, 2000, p. 414). In the late nineteenth century, the press emerged as part of the state’s modernisation projects (Kocabaşoğlu, 1993, p. 1). The role of news as a state organ rather than a source of information “set the trend in the Turkish press in the coming years, a trend which is characterised by 'opinion' articles rather than news and information" (ibid., p. 96). Relations between politics and the press is typical of Hallin and Mancini’s (2004) “Mediterranean Model” where there is a politically oriented press, high political parallelism in journalism, and the state plays a significant role as owner, regulator and funder of media as it oversees a high degree of ideological diversity and conflict in society. With journalistic professionalism and journalists’ rights weak and the media controlled by the state and powerful businesses with political interests, opinion and editorialising is much more common than in the West where objectivity is a more clearly stated goal (Hallin and Mancini, 2004). Opposition in the media has become less obvious since AKP has taken more control over the media than its predecessors (Jenkins, 2012). It has done this by putting pressure on existing media to become less critical while acquiring more of its own (Sümer and Yaşlı, 2010, p. 17). The result is a polarised press, with most supporting the government. 
We assert that newspapers not only use language in ways which do not oppose AKP, but other “modes” are employed such as photographs, images and even layout. So newspapers work “multimodally” to represent the attempted coup and its aftermath in ways which do not criticise in any meaningful way, but promote interests closely aligned to the newspapers and their supporters. This combination results in “oppositional” newspapers being ideological mouthpieces which fail in keeping checks on Erdoğan’s AKP and its firm grip on power, further eroding Turkey’s already fragile democracy. 
Gülen/ AKP history and their intertwined relations
Context, or the “social goings on” behind the production of news answers how, why and where texts take on the shape they do (van Leeuwen, 2005, p.13-14). In our case, we outline relations between Gülen and AKP in order to better understand how and why newspapers suppress, add and abstract details in their coverage of events around the coup. 
The AKP government came to power in 2002 while the opposition was in disarray and not able to front a strong alternative. Under the mottos of “moderate Islam” and “conservative democracy”, AKP appealed to large, neglected sectors of the population embracing Alevis, Kurds and non-Muslims alongside their base voters of religious conservatives. It became clear soon after the first election there was an unpronounced but comprehensive collaboration between AKP and Fethullah Gülen, the leader of the Gülen Movement. In fact, it has been argued that the support of the Movement is partly responsible for AKP coming to power in 2002 and winning majorities in the following two elections in 2007 and 2011, a feat unprecedented in Turkish electoral history. As Canyaş and Canyaş (2016, 284) claim, 
a large majority of FGC[footnoteRef:1] members voted for the AKP in the 2002 general elections when the party achieved a remarkable victory, obtaining 34.3 percent of the votes and 365 out of 550 seats in parliament.  [1:  The Authors use the abreviation for Fethullah Gülen Movement] 

Immediately following AKP’s victory in 2002, Gülenists and AKP formed a strategic alliance both subverting the military’s power over Turkish politics whilst suppressing the Kemalist/ secularist agenda that had been prevalent since the establishment of the Republic (Esen and Gümüşçü, 2016). These were accomplished by AKP’s strategy of establishing a strong Gülenist presence in both the judiciary and the police (Gürsel, 2016). By appointing an overwhelming number of Gülen supporters in these key infrastructures, both Gülen and AKP’s unquestionable influence was ensured in both of these institutions (Gürsel, 2016).
One notable AKP victory during this time was the “naturalisation” of the military. The Turkish Armed Forces have always been perceived as a “watch dog” over secularism/ Kemalism and the perceived threat of political Islam (Mango, 1999). In 2007, a process of unprecedented purges aimed at the military was initiated by judges, prosecutors, media outlets and the police, all allegedly with Gülen sympathies. Between 2007 and 2012, nearly 300 high-ranking military officers, journalist and opinion leaders were prosecuted, jailed or forced to flee the country (Balci and Jacoby, 2012). This in turn, made it possible for lower ranking religiously-oriented military officers to be promoted up to higher ranks. Thus towards mid-2012, with the help of Gülen and his followers, AKP had eliminated its biggest threat and had replaced it with an armed force loyal to Erdogan’s AKP and its political agenda.  
Divisions between the two collaborators surfaced in 2013 which then turned into a public break up in the following years. The end of the “coalition” started with a corruption investigation in December 2013 against AKP MPs and high-ranking pro-AKP bureaucrats (Bekdil, 2015). In fact, accusations expanded to cover some family members of Erdoğan. While Gülenist media outlets insisted that the allegations be further pursued, it was widely rumoured that it was in fact pro-Gülen prosecutors, media executives and police staff who were supporting the corruption allegations. 
Erdoğan denied all accusations, and in a counter attack, labelled the whole incident as a “civilian coup attempt” against AKP. Since 2014, hundreds of journalists, prosecutors, judges and police officers have been jailed, purged or dismissed by AKP with accusations of supporting a “parallel state” or a “parallel structure” within the Turkish State. The following two years have witnessed numerous crackdowns by AKP on Gülenists in various state institutions and departments. In 2015, AKP further demonised its former partner by re-labelling the Gülen Movement the Fethullah Terrorist Organization (FETÖ).
Following the 2016 coup attempt, AKP declared that FETÖ was responsible for attempting to illegally topple AKP’s “legitimate democratic” government. Erdoğan and a host of other AKP politicians accused Gülen of being the instigator and one of the principal conspirators of the coup attempt and those who carried out the attempt as Gülenists who had infiltrated the military. In the meantime, Gülen condemned the coup attempt and despite political efforts by AKP, governments in Europe, the UK and the US have found no evidence of Gülen’s involvement (Dearden, 2017). 
Approach to Analysis: 
We examine news stories in depth using Multimodal Critical Discourse Studies (MCDS). Our approach to MCDS finds its origins in Critical Discourse Analysis (CDA) which assumes linguistic and visual choices reveal broader discourses articulated in texts (Kress and van Leeuwen, 2001). These discourses can be thought of as models of the world, giving a clear sense of “what view of the world is being communicated through semiotic resources” (Abousnnouga and Machin, 2010, p. 139). The aim of the analysis is to reveal what kinds of social relations of power, inequalities and interests are perpetuated, generated or legitimated in texts both explicitly and implicitly (van Dijk, 1993). Though MCDS demands a close reading of texts, social and historical contexts are essential in determining the meaning potential of choices made in texts. MCDS draws out the details of how broader discourses are communicated and how different modes play different roles. Though other modes of communication such as layout and typography are employed in these stories, we focus our analysis on how written text and images work to articulate discourses “on a particular occasion, in a particular text” (Kress and van Leeuwen, 2001, p. 29).   
This paper examines how news stories recontextualise events around the attempted military coup. By recontextualisation, we mean how social actors and actions are represented which “always involve transformation, and what exactly gets transformed depends on the interests, goals, and values of the context into which the practice is recontextualised” (van Leeuwen and Wodak, 1999, p. 96). Transformations involve deletions, rearrangements, substitutions and additions (van Leeuwen and Wodak, 1999, p. 98). We also examine the role of presuppositions. Presuppositions are “a taken-for-granted, implicit claim embedded within the explicit meaning of a text or utterance” (Richardson, 2007, p. 63). These are powerful ideological tools, where “[t]he unsaid, the already said, the presupposed, is of particular importance in ideological analysis, in that ideologies are generally embedded within the implicit meaning of a text rather than being explicit” (Fairclough, 1995, p. 108). These implicit ‘taken for granted’ claims enforce ideologies without questioning them (Richardson, 2007, p. 187). Here we argue that representations of the coup recontextualise events in ways which lean on AKP ideologies and do little in terms of criticising these. 
The Press in Turkey
Despite there being approximately 3,100 newspaper titles in circulation in 2014, the majority are controlled by five large conglomerates, questioning the claim of a multitude of voices in Turkish news (Tunç, 2015, p. 1). Concentration of ownership has been coupled with a drive by AKP to silence opposition through “police and judicial interference, wiretapping, detentions and arrests, and the risk of financial reprisal from the government” (Yeşil, 2014: 160). The result is “Media ownership has changed hands in favour of circles that are close to the government” (Saran, 2014, p. 356) with most mainstream media either directly or indirectly under the control of the government (Jenkins, 2012; Way and Kaya, 2015). Despite this dominance, there are still mainstream media which position themselves as oppositional. In this study, we do not examine government-controlled/ supporting newspapers, seeing as one cannot expect to see any criticism of the government in these (see for example, Way and Kaya, 2015; Way and Akan, 2017). Instead, we examine how less government-friendly newspapers critique and question the government in times of crisis. 
We chose three of the most popular mainstream newspapers, each adhering to different aspects of Kemalism, a political stance which is for the most part at odds with the current AKP government. Kemalism has been the dominant ideology throughout Turkish political history up until AKP swept to power in 2002. It has its roots in the Turkish national independence war from 1919 to 1922, when Turks and Kurds fought against the occupying forces who had carved up the remnants of the Ottoman empire after the First World War. Kemalism, spearheaded by Mustafa Kemal Atatürk (the founder of the modern Turkish Republic), aimed to modernise Turkey by creating a homogeneous, secular and Western society (Mango, 1999). Today, the main opposition parties also lean on Kemalism in one form or another. For example, the Republican People’s Party (CHP) embraces a Western outlook and secularism whilst the Nationalist Movement Party (MHP) emphasises the Turkish nation and state on the one hand and a Turkish-Islamic synthesis on the other. Here, each of the three newspapers in our sample are described.
Hürriyet, with a circulation of approximately 350,000, is owned by the Doğan Media Group (DMG) which was the largest media group in Turkey before 2011. After Erdoğan publicly criticised the owner of the group over critical coverage of AKP, the group was forced to sell off some of its media assets to Erdoğan-friendly owners and has since turned a blind eye to AKP. Sözcü has a circulation of around 300,000, is characterised as tabloid, right of centre politically and an ardent supporter of Kemalism. It is not owned by any media conglomerate and attracts journalists who experience AKP oppression and censorship (Çetingüleç, 2014). With a circulation of approximately 50,000, Cumhuriyet is well-known as a defender of secularist, Republican and Kemalist values and is highly critical of the government. In January 2015, the newspaper took on a more leftist stance when high ranking executives were sacked and replaced with left-wing journalist Can Dündar as editor. There has been a government crackdown on Cumhuriyet since 2016, with almost half of the newspaper’s staff jailed, prosecuted or questioned. 
We collected a copy of all newspapers from when news broke about the coup on 16 July until 25 July. However, a state of emergency was declared on 20 July, newspapers and the media in general became far less critical of the government. For this reason, we narrowed our sample of front page stories from 16 July to 20 July. This produces a sample of 135 stories, 52 stories from Hürriyet, 34 from Sözcü and 49 from Cumhuriyet. Though all stories in the wider sample were examined and are considered, in the spirit of MCDS, we examine four stories from each newspaper which we believe represent the wider sample and illustrate how each newspaper expresses opposition in different ways (see appendix 1).  
Analysis
Hürriyet
AKP-friendly media unquestionably praise all actions by the government whilst attacking most forms of opposition (Way and Akan, 2017). In Hürriyet, we do not see this type of coverage, it being seen as “oppositional”. Instead, Hürriyet offers little in the way of opposition and oppositional voices while implicitly supporting AKP and its views about the coup attempt.
Front page stories are dominated by AKP politicians almost excluding oppositional politicians and their views. In written text in the wider sample, AKP is named 36 times while the main opposition CHP is only named four times, the far right MHP three times and the Kurdish rights based HDP once. Erdoğan and Prime Minister Yıldırım make up all but one of these government representations. Photographs also see a dominance by AKP politicians. 19 July’s recontextualisation of Erdoğan’s activities on the night of the coup is typical in terms of photographs and language used to articulate positive discourses of the government. The title of the article, in large bold capital letters which adds importance and emphasis, is the first person account of Erdoğan who claims “If I had stayed 15 minutes, they would have killed me”. Caldas-Coulthard (1994, p. 304) points out that speaker selection reflects power structures and cultural beliefs of media writers, giving voice to some people instead of others. Here, Erdoğan is empowered, Hürriyet choosing to give voice to Erdoğan and his side of events. Though highly modal, this conditional sentence is used to emphasise the danger reportedly experienced by Erdoğan. It also allows the newspaper to exclude reports by non-government sources of unusual activities around Erdoğan’s hotel before the coup attempt (Ulu, 2016). Because the story is sourced by Erdoğan, there is no way to confirm either the timing of his “escape” or even the motives of the rogue soldiers who were looking for him. However, by Erdoğan making claims about the closeness of time and the severity of his possible punishment, danger is emphasised alongside sympathy. 
Sitting alongside the headline is a large chest shot of Erdoğan in typical attire of a suit and an open collar shirt, suggesting a degree of normality (image one). Though taken from the side, the horizontal angle of interaction indicates he is gazing in our direction, symbolically engaging with us (Kress and van Leeuwen, 2001). However, all is not normal. Instead of his usually defiant, aggressive pose, here he looks both tired and thoughtful, pondering his position and the threats against him. His shoulders stoop slightly forward, he frowns, there are visible bags under his eyes. His chin is slightly tucked in, emphasising both fatigue and determination. He has not given up. This is not about power, but about a leader who is sad and is looking for sympathy for not only his near miss, but also the policies he is about to embark upon. 
[image: C:\Users\Lyndon Way\papers\darbe\hurriyet_1.jpg]
Image one: Hürriyet
In the main body of the text, Erdoğan is named formally as “President Erdoğan”, connoting importance. In fact, throughout the wider sample, he is named with honourifics more times than not. Subheadings again add to the sense of Erdoğan’s importance and danger in “Two of my bodyguards have been martyrs”. To be a “martyr” connotes dying for a religious and/ or national cause. Here, it is the cause of saving Erdoğan. Also, Erdoğan is represented as active and a decision-maker in the face of danger, a discourse seen throughout the sample where AKP is almost always represented active. He informs readers in direct speech that “We moved from there [hotel] after evaluating the situation with my friends. This decision resulted in the prevention of the coup plotters’ plans”. Though no agency is represented directly, “we” and “my friends” suggests that Erdoğan was a part of the decision which “resulted in the prevention of the coup plotters’ plans”, a positive self-representation of a decision-maker in times of crisis.
Sympathy and power extend beyond Erdoğan to his Prime Minister. On 20 July, five days after the coup attempt, a story recontextualises Yıldırım’s activities during the night of the coup. The first sentence reads: “It became clear that during the 15th of July coup attempt, coup plotters targeted Prime Minister Binali Yıldırım as his convoy was fired at by the gendarmerie” in Ilgaz. Here Yıldırım is passivated by “coup plotters” who “target”, connoting sympathy for Yıldırım. At the end of the sentence and in a prepositional phrase, a de-emphasised position, we learn it was “the gendarmerie”, a part of the military who are “coup plotters”. This sentence structure serves the purpose of emphasising sympathy for Yıldırım whilst de-emphasising the power of the rogue soldiers, in line with AKP statements and perspectives on events. 
Positive discourses about AKP politicians are dominant. This story also represents Yıldırım as decisive and powerful. Readers are informed that “The Prime Minister, who was in his house in Tuzla during the coup attempt, moved to Ankara straight away.” The addition of “straight away” emphasises Yıldırım’s concern and courage during the coup attempt. Throughout the story Yıldırım is emphasised at the beginning of most sentences and active in he “moved”, “evaluated the situation”, and “preferred the land route”. Danger of his plight is emphasised with further additions of “F-16s and choppers” in the skies, “the conflict in Ankara increased” and “It rained bullets in Ilgaz”. It is in Ilgaz where Yıldırım had stopped at a service station to wait for the worst of the violence to subside before continuing on to Ankara. Having a break in a service station is recontextualised as “evaluating the situation” and not “waiting in a safe place until the fighting had become less intense”. 
In the last sentence of the story, a de-emphasised story position, it is revealed that “the gendarmerie fired at the vehicle at the end of the convoy”. Though the story indeed creates sympathy for Yıldırım whilst representing him as brave and decisive, exclusions from the representation are worth noting. No details are provided about how many vehicles were involved in the convoy, how close was the “end of the convoy” which got hit, and how many bullets were fired. Nobody is reported injured in the story, so one can only suppose that indeed, all survived the incident. Reported as such, the story articulates a discourse of a brave and strong Yıldırım who deserves sympathy in the face of danger. 
One discourse which differs from AKP’s seen in this story and throughout the sample is connoted through namings. Non-coup soldiers are named personally on almost all occasions, personalising them and creating points of identification. However, coup supporting soldiers are named impersonally, making it easier to treat them as an enemy (van Leeuwen 1996). Interestingly, this group is named as “coup plotters” and “coup plotting soldiers”. Excluded are names which connect the soldiers to the Gülen community. So, though indeed Hürriyet emphasises AKP and many of its views, namings reveal it is not echoing AKP’s claim that the coup is the work of Gülenists.
This naming strategy is the exception more than the rule. Hürriyet echoes AKP’s discourse that democracy has prevailed before and after the coup attempt. Typical, is the headline: “17th of July – The victory of democracy”. Here, agentless victory presupposes there was democracy before and after the coup attempt. In fact, out of the eight times democracy is represented in the sample, it is “saved” six times and “needs protection” twice. Though “protection” is agentless, it is saved by “the public” three times, politicians twice and the media once. In this story, “citizens responded to the coup attempt by taking to the streets”. Not only are protesters active, namings suggest inclusiveness, being “citizens” and elsewhere “our people”. These namings and actions are in line with AKP’s representation of events which claim Turkish citizens defeated the coup plotters, excluding political and religious connotations. 
But it is not just “the people” who are represented as defenders of democracy. Politicians are also important. Consider:
“The Assembly that was bombarded with fighter jets by the coup plotters, in yesterday’s historical session, gave a democracy lesson to the world. It was stated in the shared declaration, ‘Our assembly has presented a dignified stance in full unity. The assembly will continue to reflect the nation’s unwavering belief in democracy. The uniform stance against the coup attempt will make history’.” 
Here, government-friendly discourses of importance and unity are drawn upon. Politicians are named functionally as “the” and “our assembly”, both connoting importance and closeness (van Leeuwen, 1996). Politicians from all parties are represented as united, masking the many divergent views on the state of democracy in Turkey. All three instances of “assembly” are emphasised at the beginning of sentences and represented as active; it “gave a democracy lesson to the world”, “stated”, “presented”, and “will continue”. These representations of action presuppose that indeed there was democracy before the coup attempt and this has been saved by politicians. Politician’s work is represented as important with lexical choices such as “world”, “historical”, “make history”, “unity” and “declaration”. There is an overlexicalisation of the word “democracy” emphasising its importance. It is this unquestioning view that democracy was here before and after the coup thanks to the actions of politicians which is a far cry from critically analysing the actions of the state, something we see more clearly in other newspapers such as Sözcü and Cumhuriyet. 
Sözcü
Sözcü attacks the government throughout the sample. Its attacks are direct at times and lean heavily on its interpretation of Kemalism. However, our analysis reveals that it also bases much of its criticism on presuppositions which support government representations of the coup, not questioning key aspects of the government line.
AKP do not dominate the stories in ways we saw with Hürriyet. Many of the mentions of the government are impersonal such as “the government” which exclude suggestions of closeness. The government is not represented as powerful, being active in only about half of the representations. Though Erdoğan is represented more than other AKP politicians, he is only represented once with the “president” honorific, denying representations of power (van Leeuwen, 1996). In Hürriyet there were no direct criticisms of AKP, but here we find a number. For example, the 17 July story about the previous evening’s coup includes:
“FETÖ gang’s extensions in the military, which the AKP government shut its eyes to for years….”  
Here, AKP is represented in a de-emphasised mid-sentence prepositional phrase. Its knowledge of Gülenists in the military is represented metaphorically as “shut its eyes”. The addition of “for years” emphasises AKP’s wrong-doing by adding a historical element to their relationship. 
On 20 July, in a story which defends Sözcü from claims of being unpatriotic, AKP criticism becomes less abstract in “They [AKP] watched while plots were being set against the Army”. Here and throughout the sample, we see pronouns used to distinguish AKP as “they” distinct from “us” Kemalists who read Sözcü. AKP is represented active “watching” plots, though no proof of such “watching” is provided. Though indeed this is criticism, it is a far cry from detailing the intricate bonds between AKP and Gülenists, bonds which are little more than alluded to metaphorically. 
Typical of most forms of Kemalism, Sözcu articulates discourses which support the idea of a strong military. This can be seen in namings of non-coup soldiers who are mostly named personally connoting closeness. Even impersonal namings are used to connote strength, as in “the honourable uniform of the Turkish army”, “our state and glorious army” and “our distinguished army”. Again, pronouns, such as “our” are used here and elsewhere to connote a grouping of Kemalist readers and the military. 
In the 19 July story of a general who resisted being drafted into the coup attempt, the importance of the military is articulated using a number of strategies. The headline reads: 
“While the aide-de-camp of General Hulusi put a gun to his head, the General’s Assistant strangled him with a belt”. 
Here, Hulusi is emphasised, through overlexicalisation being named three times. The honourific “General” appears twice connoting importance and power. Sympathy is suggested through him being “strangled”. 
In the main text, strength and sympathy are also suggested. Hulusi is named formally throughout, once as “Hulusi Pasha”, pasha being an addition with connotations of greatness. He is the only source throughout the whole story, much reported in direct speech, giving power and voice to his side of events. He is reported saying “I rejected” joining the coup attempt, despite the abuse he apparently suffered, connoting defiance. Sympathy is also connoted, him passivated by “coup plotting soldiers” who “put a gun on my head”, “strangled me with his belt”, “flew me and the commanders with me to the Ankara Akıncı Base” and “did not give food or water”. The story is accompanied by a shoulder shot of the general in uniform and staring unsmiling at the camera. This is an empowering demand image connoting defiance and the seriousness of his situation, while his importance is emphasised through the choice of wearing a military uniform. 
The importance of the military to Kemalists is also articulated through representations of actions. Consider this from the 17 July story about events on the night of the coup:
“The FETÖ followers’ attempt has been suppressed, thanks to the public, our police and the prudent generals…”
AKP has painted the picture that democracy was saved by politicians being brave and Erdoğan telling “the people” to go to the streets and protest. Sözcü articulates part of this discourse. Throughout the sample, democracy is “saved” 13 times. In the extract above, though Erdoğan’s telling is excluded, it draws upon the government narrative that “the people” and the police (acting on the commands of the politicians) “saved democracy”. However, it also leans on Kemalism by including “prudent generals”, drawing upon a discourse of the importance and strength of the military. 
At the heart of all forms of Kemalism is the idea that Mustafa Kemal Atatürk is the founder and hero of modern secular Turkey. Unlike any of the other newspapers, this is a dominant discourse throughout the sample. Consider this headline: 
“As stated by the founder of the Republic, Great Leader Atatürk, ‘SOVEREIGNTY RESTS UNCONDITIONALLY AND WITHOUT ANY RESERVATION WITH THE NATION’. We are for democracy”. 
Here, Atatürk is represented, named as important and powerful as “the founder of the Republic” and a “great Leader” drawing on Kemalism. He is also used as the source of the headline quote, again connoting importance (Caldas-Coulthard, 1994). This personal and powerful representation is in contrast to the impersonal representation of the Turkish population named as “the nation” de-emphasised in an end of sentence prepositional phrase. 
Though indeed this headline directly leans on Kemalism, it also supports AKP representations of the coup attempt and its discourses about democracy. Atatürk’s quote recontextualises the coup night’s events, that is, democracy was saved by the people taking to the streets in protest. This reflects AKP’s perspective, though missing is the role of AKP politicians. In fact, AKP’s take on Turkish democracy is articulated throughout the sample. In the 17 July story which includes what sounds like a manifesto, Sözcü describes itself as a newspaper which is “straight against those who have hindered democracy”, “defended the elected government, the Supreme Turkish Assembly and parliamentary democracy”, and “believes in democracy”. Each of these qualities includes the word “democracy”, a case of overlexicalisation. Sözcü is active in each sentence defending, believing and acting. Though each of these actions are abstract and lack any detail, they presuppose that there is democracy which is being defended, believed in and hindered. These also presuppose that democratically elected governments such as AKP are indeed democratic in their actions and policies. Though indeed AKP has won all federal elections since 2002, many question the democratic credentials of the government. For example, controversially winning 51% of the popular vote in 2017’s referendum, Turkey will see its parliamentary system, however flawed, replaced with a presidential system which will erase the checks and balances one expects in a democracy, with power concentrated in the hands of one man. By Sözcü defending the government and believing in democracy, AKP discourses of majoritarianism, regardless of democratic ideals, are drawn upon.  
Image two is another example of how Sözcü articulates government –friendly discourses, this time the idea “the people” saved democracy. Here, we see “the people” climbing over tanks the day after the coup attempt, a visual metaphor for the people defeating coup plotters. “The people” are “normal” secular people, connoted by modern haircuts, clothes and a lack of facial hair. They are active helping each other on to the tank and waving their arms in united victory. Colours are bright and people are smiling. Though articulating AKP discourses, excluded from such representations is AKP which fits ideologically with Sözcü’s oppositional Kemalist stance.
 [image: C:\Users\Lyndon Way\papers\darbe\sozcu_1.jpg]
Image two: Sözcü
The main text also supports many government views instead of questioning them, although this again is done through the prism of Kemalism. The opening sentence reads:
“The state of the Turkish Republic established by Atatürk has witnessed a bloody attempt the night before… Those who did this were the vile FETÖ followers who had infiltrated our distinguished army.” 
Here, emphasised is “the state of the Turkish Republic” collocated with Atatürk, reminding readers of their nation and the importance of Atatürk (Billig, 1995). Elsewhere in the story, Atatürk’s “path” includes “democracy, secularism, freedom and rights.”  These utterances continually draw on nationalism from a Kemalists’ perspective (Mango, 1999). 
Though Kemalism is articulated here and throughout the sample, so too are AKP perspectives concerning Gülenists. Instead of questioning the role of Gülenists, Sözcü accepts the government line that they are responsible for the coup. Here additions play a role, coup plotters being described as “vile FETÖ followers”. The lexical addition of “vile” adds a judgement to the representation while “follower” connotes associations with cults and brainwashing more than independent thinking people. Furthermore, unlike the other two newspapers in the sample, Sözcü has chosen to use the name FETÖ to name Gülenists. This naming, used by AKP, presupposes that the Gülenist Movement is not a religious and social movement, but a terrorist organisation. Throughout the sample, Gülenists and the coup supporting soldiers are synonymous, named as “rascals”, “the USA-servant FETÖ”, “harlots”, “dark forces focused within the state”, “gangs” and “imam-scraps”. 
Pronouns also distinguish FETÖ as “they” distinct from “we” and “our army and nation”. Though mostly in a passive role, they are also represented acting negatively. They “infiltrated” the army, an action associated with espionage, spying and negativity. They are associated with “treacherous plans” and being “crazed” and represented as powerful, in “used the weapons trusted to them by the people “, “turned Turkey into a pool of blood”, “killed the police and civilians”, “fostered a dark night for the country” and “have thrown Turkey into the fire”. With the exception of “killed police and civilians”, these representations of action are abstract and metaphorical, lacking any detail of the actual activities of the coup plotters, though they serve the purpose of clearly representing Gülenists as powerful and evil but weak against “the nation”. These representations, though couched in Kemalism, articulate the government narrative that an organisation which is heavily associated with AKP and its success in Turkey is now responsible for trying to take over the country, a discourse which suits AKP and its desire to crack down on dissent in its bid for absolute power.
Cumhuriyet
Cumhuriyet is very critical of AKP. Its criticism is cloaked in self-interest – again promoting Kemalism. Though it criticises, its blatant political stance attracts only those who agree with Kemalism and discourages any dialogue between readers who may have different views.
Part of Cumhuriyet’s interpretation of Kemalism is the belief that a strong military is necessary to uphold secularism. This notion stems from two historic facts. Firstly, the Turkish Republic was established by Atatürk, who was a military man, and his generals. A “militaristic aura” has been inherent in Turkish politics and society from its inception with Atatürk charging the military with protecting the nation from both internal and external threats, including politicised Islam. Secondly, the belief that a strong military is necessary is rooted in how in mainstream discourse the 1960 military coup is represented as society being “rescued” from a religiously oriented Democrat Party to protect secularism. The 2016 attempted coup, for a Kemalist, was a confusing affair, as members of the military with links to Gülen were represented as trying to steal Turkey’s democracy. What we find in Cumhuriyet then is a discourse which sees the coup attempt as dark days for Turkey, where members of the military threatened the democracy it is seen as protecting. 
This “dark days” discourse can be seen in the selection of photographs and in the language used in the stories across the sample. The 17 July front page story recounts events on the night of the coup and subsequent arrests. Violence and chaos are represented in the story’s photograph (image three). Here, what is salient through brightness and foregrounding is a man holding a belt above his head and wearing a Turkish flag. Indicated by dress and the flag is secular nationalists protecting the nation by beating coup plotting soldiers. Another bare chested civilian leans forward and sneers, expressing hate, anger and danger. There is chaos, as everyone is looking in different directions acting differently, beating, looking, controlling, leaning forward, yelling and sneering. Adding to the chaos and menace of the night is the darkness, connoting evil, uncertainty and untruths. 
[image: C:\Users\Lyndon Way\papers\darbe\cumhuriyet_1.jpg]
Image three: Cumhuriyet
In this image, soldiers are represented as a group and in an offer image, limiting symbolic interaction with the reader (Kress and van Leeuwen, 2001). Their arms and hands protect them from the blows inflicted by the aggressive actions of the civilians. This passive representation creates a sense of sympathy for their plight (van Leeuwen, 1996). The caption overlapping the photograph reads: 
“On Boğaziçi bridge, the soldiers who closed the bridge were forced to lay on the floor and beaten with a belt.” 
Van Dijk (1991) notes how “in group” representations of negative actions can be de-emphasised by being placed in secondary and prepositional phrases. This caption emphasises the humiliation soldiers endured, in the main phrase describing the actions of being “forced to lay” and “beaten”. In the secondary phrase, de-emphasised are soldiers “who closed the bridge”. This represented action is a far cry from “those who murdered innocent civilians and tried to take over the country”, a dominant discourse in the media since the coup attempt. Excluded from the caption are those who did the beating and forcing, a decision which ideologically disempowers the protagonists more than if they were included and represented active, as is done in the photograph. 
In the main text of the story, again the negative actions of the coup plotters are de-emphasised. Consider:
“With the army blocking the Bosphorus Bridge and the F-16 jets flying low over Ankara, the rumours that the Turkish Armed Forces took action to seize control of power started disseminating with speed”. 
Here, soldiers’ actions are less-negative than they could be, the army “blocking” and “flying low”, not “bombing” and “killing”. Furthermore, it is only “rumours” of a military coup which is represented. Here again, soldiers are not killers, but those who close bridges and are humiliated by being beaten with belts and yelled at, a representation in line with the “dark days” discourse where members of the military, usually seen as heroes, are represented negatively. 
Sympathy for soldiers is a dominant discourse across the whole Cumhuriyet sample, even coup-supporting soldiers. There are nine personal namings of coup plotters, unseen in the other newspapers. Consider the 19 July headline which reads: “There is hatred in protests against the coup, torture in police stations, suspicious discharges from public service”. Assertions are made, though little detail is provided. The hatred is not made clear as to who is being tortured by whom and how discharges are “suspicious”. In the main text, more detail is given to connote sympathy towards soldiers as we learn that there have been “lynching of soldiers in custody” and “torturous questionings” which are causing “concerns among human rights advocates”. Again, these actions are agentless which not only excludes representations of power to those performing the acts, but also makes such statements difficult to defend and verify. These statements create sympathy amongst Kemalist readers especially with the lexical choices of “lynching” and “torture” both seen as unjust actions by most people. 
Cumhuriyet also includes issues excluded from the other newspapers, such as the fate of low ranking soldiers involved in the coup attempt. A sub-heading from 19 July asks “What will become of privates who followed orders?” Here, it is presupposed that privates involved in the coup “followed orders”, a presupposition which suggests innocence and relinquishes some soldiers of responsibility. The main text includes “families’ curious wait continues”, connoting sympathy by including families of coup plotting soldiers. Also included is “It is claimed that no action can be taken towards privates under custody for ‘attempting a coup’, and that most of them should be let go.” Here, an unnamed source (“it is claimed”) suggests an action which shows sympathy towards soldiers. This works ideologically by describing a possible turn of events which suits the producer, in this case, sympathy for soldiers and Kemalism. By not revealing the source of this idea, the “claim” works ideologically without committing the newspaper to such a stance (Caldas-Coulthard, 1994). 
There is a clear distinction drawn in Cumhuriyet between the powerful established military and the coup plotters, unlike the interchangeable namings seen in Sözcü. This draws on Kemalist discourses of a strong protective military. Consider:
“It became clear in the later hours of the evening that the coup was not attempted within the ‘chain of command’. The Commander of the 1st Army, The Commander of the Navy announced that the command echelon did not support the coup attempt.”
Here, and throughout the sample, the military are named formally and functionally, such as “The chain of command”, “The Commander of the 1st Army, The Commander of the Navy” and elsewhere “Chief of General Staff General Hulusi Akar” emphasising power and importance (van Leeuwen, 1996). Almost all namings of non-coup soldiers are personal, connoting closeness. They are named distinct from “the coup” and represented active and positive, here, by “did not support” the coup.
Nationalism also looms big in imagery and written text. On 19 July the front cover is dominated by a picture of a group of men sitting and waving flags. Clothes and clean shaven faces suggest secularism. On 17 July, the headline reads: “The outcome of the chaos night: 161 people died, 1440 injured, 2839 people under custody, Turkey took a blow”. Here the headline defines the coup attempt as “the chaos night”, framing the trouble within the time frame of a night. This presupposes that the chaos was neither before nor after. On the one hand, this night saw many victims, emphasised using numbers in the hundreds and thousands. In fact, in the main text there is a more detailed numbered list of those injured, killed and arrested, legitimating a discourse which articulates the seriousness of the coup by leaning on a scientific objective discourse (van Leeuwen and Wodak, 1999). On the other hand, despite its severity, Turkey has survived and is strong. The coup is named metaphorically as “a blow”, something which one can survive, as opposed to a “knock-out punch”. 
Cumhuriyet criticises AKP unlike the other two newspapers when representing democracy. Democracy is named 30 times in the sample, far more than the other newspapers indicating its importance. Unlike the other papers, which represent democracy saved by politicians, the people and the military, here it is only “saved” once and saved by the “parliamentary democratic system”. Also, it is represented as under threat 14 times, including Erdoğan eight times, AKP protesters four times and AKP twice. This is starkly in contrast to AKP representations. 
It also criticises the rise of religious conservatism under AKP, seen by many Kemalists as a threat to Turkey’s secular constitution. Consider:
“Following the coup attempt, democracy has been the least emphasised concept in the protests on the streets, taking place as a response to the government’s calls. The squares dominated by the dhkir’s by towel-headed people, Ottoman flags, and religious slogans, have overshadowed the sharing of the happiness of salvation from the coup”. 
Here, democracy is represented as under threat while lexical choices emphasise religious conservatives who “dominate” squares. Religious cultural references such as “the dhikr” (a religious performance), “towel-headed people”, and “religious slogans” represent those who protest against the coup, while “Ottoman flags” link these to AKP, it regularly leans on symbols from the Ottoman times. All the while, these actions are “taking place as a response to the government’s calls”, clearly identifying who is responsible for the threat to democracy. 
There is also criticism aimed at AKP in regard to its role in the coup. Though it is not stated that AKP was involved in the coup, it is accused of a “deep infirmity in the state institutions” which resulted in failures, such as General Hulusi Akar being taken hostage and “the Assembly and the ‘palace’ of the President [being] bombarded.” Furthermore, there is a suggestion that AKP knew about the coup before it happened in: 
“The government, claiming that it is targeting Gülenist followers, has started a great operation in the public service following the coup attempt. A total of 13210 public servants have been relieved of duty. The fact that so many have been discharged in such a short time, has brought to mind that the lists may have been prepared beforehand.”
Here, the purge of Gülen followers from public office is not questioned in terms of being fair. In line with government actions, the first sentence presupposes that indeed it is Gülen followers who are dismissed, and not all opposition, which seems to be the case. Also in the last sentence again we see criticism aimed at the government and its actions, though not direct. Instead suspicions over the speed of people being dismissed “has brought to mind” there being previous knowledge of the coup. But what is excluded is who is suspicious. By Cumhuriyet using unnamed sources (again), anti-government ideas and oppositional suspicions and claims can be suggested without the newspaper making any commitments it may have to back up with facts. This same strategy can be seen in: 
“Expectations that there will be an escalation in the tendencies towards disregarding the principles of the constitutional state, extreme authoritarianism and majoritarianism - all personified in Erdoğan – have created serious concerns in both the national and international press following the repelling of the military coup.”
Here, Erdoğan is named and critiqued clearly for disregarding the constitution, extreme authoritarianism and majoritarianism. However, opposition is couched in lexical choices which add a high degree of modality such as “expectations” of an “escalation” of “tendencies” attributed to nobody. Furthermore, these future possibilities are creating “serious concern” to “the national and international press”. Again these are not specifically named. This strategy is again used to voice opposition to AKP without committing the newspaper to such positions, possibly done to avoid being a target of the purge. All the same, claims written as such advance the perspective of Kemalists whilst making claims which are far less credible than if sources are named.
Conclusion
Our analysis reveals how each of these newspapers are not overtly government-friendly. Each, in different ways, allows for voices other than the government’s to be heard. In Turkey this is becoming increasingly rare. In Cumhuriyet and Sözcü, we find opposition from Kemalist perspectives and Hürriyet allows for some oppositional voices to be heard. However, our deep analysis also reveals how for the most part, these newspapers articulate discourses in line with the government, discourses which we feel ought to be questioned. 
Hürriyet does little in terms of questioning the state. It offers sympathy and support in terms of empowerment to AKP. It expresses its belief in democracy before and after the coup attempt. Agreement with AKP is seen in representations which see politicians and “the people” responsible for the failure of the coup. It is only through namings of coup plotters we see a difference with AKP in who is responsible for the coup. As such, though not blatantly in praise of the government, Hürriyet for the most part supports the government line, ensuring a coexistence beneficial to both parties. 
	Despite its “loud” Kemalist stance, Sözcü also articulates many of the same discourses as the government which we feel ought to be questioned. Presuppositions play a role in articulating government-friendly discourses such as there is democracy in Turkey before and after the coup, the “people” are responsible for its failure and Gülenists are responsible for the coup. Written as such, AKP maintains its dominant ideological stance while Sözcü satisfies its Kemalist readers and backers. 
In Cumhuriyet we find many government discourses questioned, such as who is responsible for the coup and its failure and the claim that there is democracy in Turkey. These qualities in its coverage are commendable. However, we find support for AKP actions, such as the mass arrests directly following the coup which have been widely criticised. Furthermore, its criticisms fail in two respects. Firstly, they lean heavily on Kemalism. Though these appeal to Kemalists, they are easily dismissed by readers who are less inclined to such an interpretation. Secondly, criticism is abstract, lacking clear facts and ideas. What the reader gets then is a highly dogmatic and abstract interpretation of events using unnamed sources. This not only becomes attractive only to ardent followers of Kemalism, but also muddies the waters in terms of questioning AKP actions. 
In Turkey, newspapers have never been free to voice opposition without repercussions, however this has been magnified in an unprecedented way since AKP came to power (Jenkins 2012). Turkey’s mediascape is not characteristic of a multitude of voices offering Turks a chance to make informed decisions about political events, as Habermas (1991) envisioned. Instead, we have most media which supports government policies and actions and oppositional papers which recontextualise events from their political perspectives, whilst all insufficiently question claims and actions by the government. In short, with the exception of superficial criticism based on self-interest, most media in Turkey sing from the same hymn sheet, further deteriorating an already fragile democracy. 

References
Abousnnouga, Gill, and David Machin (2010). Analysing the Language of War Monuments. Visual Communication, 9 (2), 131–149.
Amnesty International (2017). Journalism is Not a Crime: Crackdown on Media Freedom in Turkey. Index: EUR 44/6055/2017.
Balci A. and Jacoby T. (2012). Introduction: Debating the Ergenekon Counter-Terrorism Investigation in Turkey. Middle East Critique, 21(2), 137–40.
Bekdil, B. (2015). Erdogan’s Continuing Crackdown on Gulen is a Message to All. Middle East Forum, 5 February 2015.

Billig, M. (1995). Banal Nationalism, London: Sage Publications.
Caldas-Coulthard CR (1994). On reporting: The representation of speech in factual and factional narratives. In Caldas-Coulthard M (ed.) Advances in Written Text Analysis (pp. 295–309). London: Routledge.
Canyaş, F.B. and Canyaş, O. (2016). The interplay between formal and informal institutions in Turkey: the case of the Fethullah Gülen community. Middle Eastern Studies, 52(2), 280-294.
Çetingüleç T (2014). Erdoğan karşıtı yazarlar Sözcü’de tiraj patlatıyor [Anti-Erdoğan columnists boost Sozcu’s circulation]. Al Monitor. Retrieved from: http://www.al-monitor.com/pulse/tr/originals/2014/09/turkey-opposition-paper-sozcu-circulation-boost.html# 
Dearden L (2017). German official accuses Turkey of 'unacceptable' spying against Gulen supporters. The Independent. Retrieved from: http://www.independent.co.uk/news/world/europe/germany-turkey-unacceptable-spying-merkel-erdogan-fethullah-gulen-coup-plot-july-hizmet-movement-a7653471.html 
Esen,B.  and Gümüşçü, S. (2016). Rising competitive authoritarianism in Turkey. Third World Quarterly, 37(9).
Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: the critical study of language, London: Longman.
Gürsel, K. (2016). Turkey’s Failed Coup Reveals “Army Within an Army”. Al Monitor, 22 July 2016.

Habermas, J. (1991). The structural Transformation of the public sphere. : An Inquiry into a category of Bourgeois society, Cambridge Massachusetts: The MIT Press. 
Hallin, D. And Mancini, P. (2004). Comparing media systems: three models of media and politics, Cambridge: Cambridge University Press.
Human Rights Watch (2017). Human Rights Watch 2017 World Report. Retrieved from: https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/turkey 
Jenkins, G (2012). A House Divided against Itself: The Deteriorating State of Media Freedom in Turkey. Central Asia-Caucasus Institute Silk Road Studies Program. Retrieved from: http://www.genocidewatch.org/images/Turkey_12_Feb_6_A_house_divided_against_itself_.pdf 
Kocabaşoğlu, U. (1993). The Press Reform, 1919–1938. Unpublished manuscript.
Mango, A. (1999). Atatürk: the biography of the founder of modern Turkey. London: John Murray.
Kress, G, and van Leeuwen, T (2001). Multimodal Discourse: The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Hodder Education.
Özgüneş N and Terzis G (2000). Constraints and remedies for journalists reporting national conflict: The case of Greece and Turkey. Journalism Studies 1(3): 405–426.
Richardson, J.E. (2007). Analysing Newspapers: An approach from Critical Discourse Analysis, London: Palgrave Macmillan.
Saran C. (2014). Media Ownership in Turkey: The Changes in Media Ownership during AKP Period. International Communication Science & Media Studies Congress Proceeding Book.
Sümer Ç and Yaşlı F (2010). Hegemonyadan Diktoryaya AKP ve Liberal-Muhafazakar İttifak [From Hegemony to Dictatorship: an alliance between Liberal Conservatives and AKP]. Ankara: Tan Kitapevi Yayınları.
Tunç, Aslı. (2015). Media Integrity Report: Media Ownership and Financing in Turkey. South East European Media Observatory. Retrieved from: http://mediaobservatory.net/radar/media-integrity-report-media-ownership-and-financing-turkey
Ulu, Gökmen (2016). Sözcü found Erdoğan. Sözcü. Retrieved from: http://www.sozcu.com.tr/2016/gundem/erdogani-sozcu-buldu-1315631/ 
Van Dijk TA (1993). Principles of critical discourse analysis. Discourse & Society 4(2): 249–283.
Van Dijk TA (1991). Racism and the Press. London: Routledge.
van Leeuwen, T. (1996). The representation of social actors. In C.R. Caldas-Coulthard and M. Coulthard (eds). Texts and Practices – Readings in Critical Discourse Analysis (32-70). London:Routledge.
van Leeuwen, T (2005). Three models of interdisciplinarity. In R. Wodak and P. Chilton (eds). A New Agenda in (Critical) Discourse Analysis: Theory, Methodology and Interdisciplinarity (3-18). Amsterdam: John Benjamins.
van Leeuwen, T and Wodak, R (1999). Legitimizing Immigration Control: A Discourse-Historical Analysis. Discourse Studies 1 (1): 83–118.
Way, L. and E. Kaya (2015). Turkish Newspapers’ role in winning votes and exasperating Turkish-Kurdish relations: The Ağrı shootings. Discourse and Communication, 10(1): 82-100.
Way, L. and A. Akan (2017) Coverage of bombings for political advantage: Turkish on-line news reporting of the 2016 Ankara Attacks. Social Semiotics 27(5): 545-566.
Yesil, B. (2014), Press Censorship in Turkey: Networks of State Power, Commercial Pressures, and Self-Censorship. Communication, Culture & Critique, 7: 154–171. 



Appendix 1: Sample for MCDS analysis
	Newspaper and Date
	Title translation
	Original Title

	Hürriyet- 17.07.2016 

	The victory of democracy 
	Demokrasinin zaferi 

	Hürriyet – 18.07.2016
	Markets will function normally
	Piyasalar normal işleyecek

	Hürriyet – 19.07.2016

	“If I had stayed 15 minutes, they would have killed me” 
	“15 dakika kalsam ölecektim” 

	Hürriyet- 20.07.2016

	Fire on the prime minister’s convoy
	Başbakan’ın konvoyuna ateş

	Sözcü – 17.07.2016
	We are for democracy
	Demokrasiden yanayız

	Sözcü – 17.07.2016
	As stated by the founder of the Republic, Great Leader Atatürk…
SOVEREIGNTY  RESTS UNCONDITIONALLY AND WITHOUT ANY RESERVATION WITH THE NATION
	Cumhuriyet’in kurucusu Ulu Önder Atatürk’ün dediği gibi…
EGEMENLİK KAYITSIZ ŞARTSIZ MİLLETİNDİR

	Sözcü – 18.07.2016
	WHILE THE AIDE-DE-CAMP OF GENERAL HULUSI PUT A GUN ON HIS HEAD, THE GENERAL’S ASSISTANT STRANGLED HIM WITH A BELT.
	EMİR SUBAYI, HULUSİ PAŞANIN BAŞINA SİLAH DAYADI, YAVERİ İSE KEMERLE BOĞAZINI SIKTI

	Sözcü – 20.07.2016
	10 YEARS AGO, WHEN YOU WERE CALLING FETHULLAH, “HODJAEFENDİ”, WE WERE CALLING HIM “FETO”! 
	10 YIL ÖNCE SİZ FETHULLAH’A “HOCAEFENDİ” DERKEN BİZ, “FETO” DİYORDUK!

	Cumhuriyet – 16.07.2016
	Against any coup- military or civic…
DEMOCRACY IS THE SOLUTION

	Askeri ya da sivil her darbeye karşı…
ÇÖZÜM DEMOKRASİ


	Cumhuriyet – 17.07.2016 
	TURKEY TOOK A BLOW 
	TÜRKİYE DARBE ALDI 

	Cumhuriyet – 19.07.2016
	 There is no one in the squares talking about democracy
	 Meydanlarda demokrasiden söz eden yok

	Cumhuriyet – 19.07.2016
	THE WITCHHUNT HAS STARTED
	CADI AVI BAŞLADI




image1.jpeg
_ L ,m;
_l_s \)_u_}ﬁ _er\

BASBAKAN ’, A
UYARD' .





image2.jpeg
Cumhuriyet'in kurucusu Ulu Onder Atatiirk’iin dedigi g

EGEMENLIK KAYITSIZ
SARTSIZ MILLETINDiR

Secilmis hilkiimeti tankla, topla, savas ucaklariyla devirmeye kalkisan
darbeci FETO’ ceteye en guzel cevabi Tirk halki verdi. Sokaga cikti
Tanklarin 6niine yatt

Demokrasiden
yanayiz

Atatirk'in kurdugo Tirkiye
Combhuriyet Deviet, bnceki gece
Kanlbirkallagmaya sahne odu.
Bunu yapanlar, ilard gizde
ondumuza sizan FETO'chalaklard
‘Adeta gldimigasina, balkin
onlara emanet efigslahlan,
halka karg kullandlar Trkiyeyt
Kan gl gevirdiler, poliser
vesivil hall ldidiler Kaosa
siriklemeye gaistidan lkeye,
Karanli birgeceyasatlar.
‘Amabain emellerne
ulasamadilar. Halln,polismizin ve
sagduyulu komutanlann sayesinde
FETO'h kallugma st
Tk Ordusu(nun serefl.
iniformasiigine gizlenenbu
algadan ve yaptilan hainligh
nefrele amyoruz, lanetliyoruz
Devletmiz ve sl ordumuzun
biran dnce, ABD usas Fetodan
veondan talimat alarak
Turklyeyi teseatan kabpeleden
temizienmesin temenni ediyoruz
bert
i, onun
benimsents,
sinin, laiklgn, hak ve





image3.jpeg
BOGAZICi KOPRUSU/NDE YOLU KESEN ASKERLER TESLIM
OLDUKTAN SONRA YERE YATIRILARAK KEMERLE DOVULDU.
BU GORUNTULER SOSYAL MEDYADA BUYUK TEPKI CEKTI.




