
 

                                                                                              
                                                                                             Journalism and Discourse Studies  

www.JDSjournal.net 
Volume 1 - Issue 1  

ISSN 2056-3191  
@JDSJournal 

                        
 

A fly in the ointment: How Turkish 
Cypriot radio news aggravates relations 
with the Republic of Cyprus 

 
LYNDON WAY 
Izmir University of Economics 
lyndon.way@izmirekonomi.edu.tr   
 
 
Keywords:  
radio; Cyprus; Critical Discourse Analysis; news; ethnography 

 

 

Author Biography:  
Lyndon Way is Assistant professor of Media and Communications at Izmir 
University of Economics (Turkey). He has published articles concerning 
news representations in Social Semiotics (2011), CADAAD (2011), Global 
Media Journal (2010 & 2012), Journal of African Media Studies (2013) and 
Journalism Practice (2013). He has published on popular music in Multi-
modal Communication (2012), Social Semiotics (2013) and Kültür ve İletişim 
(2014). His present research interests are news representations and 
multimodal analysis of popular music. 

 
 
 
 
 
 

http://www.jdsjournal.net/
mailto:lyndon.way@izmirekonomi.edu.tr


L y n d o n  W a y       P a g e  | 2 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

Abstract  

2008 was a year of optimism for those who wanted to find a solution to the Cyprus conflict. 
Drawing on data from a news production study and a Critical Discourse Analysis of news 
broadcasts, this paper looks at the way radio news in the Turkish Republic of Northern 
Cyprus aggravated relations with the Republic of Cyprus during this time of improved 
relations. Although on the surface stations applaud the election of pro-federation 
politicians and efforts being made to resolve the Cyprus conflict, a closer look at the 
language used by radio news shows that the news is anything but pro-solution. In fact, 
lexical and grammatical choices perpetuate the conflict, communicating uncertainty, 
suspicion and even threat, in each case slightly differently, to support each station’s 
associated ideologies and interests which are consistently anti-unity. These ideological 
newscasts result from the close relationship between the news media and politics where a 
plurality of stations offer a range of viewpoints but all are connected to political parties 
and interests whose concerns are mostly that of self-interest.   
 
 
Introduction 
 

The ‘Turkish Republic of Northern Cyprus’ (TRNC) is an internationally unrecognized 
nation-state occupying the northern third of the island of Cyprus which since the 1960s 
has existed in conflict with the mainly Greek Cypriot controlled ‘Republic of Cyprus’ 
(ROC).  After a shared Republic, following independence from Britain, from 1960-1963 
the two sides have existed in various degrees of conflict.  While the ROC is integrated 
into the European Community, the TRNC, due to international sanction and embargoes, 
exists in isolation. The TRNC itself is a multi-party democracy, although the Turkish 
government and Turkish military maintain a powerful influence  (Lacher and Kaymak 
2005; Mallinson 2005).   
 
At times, much of the TRNC’s population has favoured reaching a solution to the Cyprus 
conflict with the ultimate aim of unification.  This was reflected in the 2003 
parliamentary and 2004 presidential election victories of the Cumhuriyetci Turk Partisi 
(CTP) which aimed to remain independent yet form a loose federation with the ROC.  
The ROC’s election of a pro-federation government in 2008 resulted in two such 
governments for the first time on the island of Cyprus since it was split in 1974.  Despite 
these positive steps, news media in both the ROC and the TRNC have aggravated the 
Cyprus conflict (Bailie and Azgin 2008; Panayiotou 2006; Papadakis 2005; Azgın 1996).     
 
This discrepency can be explained through an examination of TRNC news media’s 
relations to political parties.  In any given nation, the news media are thought of as an 
integral part of its social and political system, informing, prioritizing, shaping and 
controlling events, opinions and society itself (Fairclough 2003; Wodak, 2001; Tuchman 
1978).  However, it has been shown that relations between a nation’s news media and 
politics are not universally consistent, but differ from one nation to the next (Weaver 
2005 and 1998).  Hallin and Mancini (2004: 67) identify three models of media and 
politics in developed capitalist democracies of Western Europe and North America: the 
Northern/Central European Model, the North Atlantic or Liberal Model and the 
Mediterranean or Polarized Pluralist Model. The Northern/Central European Model 
asociated with Austria, Belgium, Denmark, Finland, Germany, Netherlands, Norway, 
Sweden and Switzerland have high newspaper circulation , a historical shift from a 



J o u r n a l i s m  a n d  D i s c o u r s e  S t u d i e s  P a g e  | 3 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

strong party press towards a neutral commercial press, strong journalistic 
professionalisation, strong state intervention in the press but with protection for press 
freedom; press subsidies and strong public-service broadcasting. The North Atlantic 
model typical of Britain, America, Canada and Ireland have a neutral commercial press, 
information-oriented journalism, low political parallelism, strong professionalisation 
and formal autonomy from governance. The TRNC is characteristic of the Mediterranean 
or Polarized Pluralist Model. Nations which subscribe to this model have a politically 
oriented press; high political parallelism in journalism where the government, political 
parties, and businessmen use the media; the state plays a large role as owner, regulator 
and funder; there is weak journalistic professionalisation and a high degree of 
ideological diversity and conflict in society. There are also differences between the 
TRNC and this model. Unlike this model, the TRNC has a large press circulation, political 
power holders continue to control the media, so the TRNC is not experiencing ‘savage 
de-regulation’. This model highlights that not all media are characteristic of the North 
Atlantic model which is most associated with the ideals of objectivity and the role of the 
fourth estate (ibid.).  In fact, it has been demonstrated that these ideals do not sit well 
with nations with high political parallelism, such as the TRNC (Mancini 2004; Waisbord 
2000).   
 
In the TRNC, political parties claim they want ‘solutions’ to the on-going Cyprus 
conflict.  But keeping relations such that there are two separate Cypriot states brings 
huge rewards in terms of power and finance to those in positions of power (Lacher and 
Kaymak 2005). This paper analyses data from news production studies and a Critical 
Discourse Analysis (CDA) of the language used in radio news broadcasts by three radio 
stations when representing relations with the ROC.  This close analysis reveals 
stories highlight difference, mistrust and even an adversarial relationship.  Though 
relations could have been represented positively with two pro-federation governments 
in Cyprus at the time, relations are represented which covertly present the agendas of 
stations’ owners/controllers who are fundentally against improved relations. Pro-
solution discourses are omitted or where they are present serve as a pretext to support 
discourses which are negative about relations, a strategy noted by van Dijk (1993: 7) 
when examining texts about race. 
 
 
Methodology 
 
In this paper CDA is carried out in the first place on two news stories produced by the 
Turkish Cypriot news agency (Türk Ajansı Kıbrıs or TAK) related to the 24 February 
2008 election victory of pro-federation Dimitris Christofias in the ROC.  Radio stations 
in the TRNC are poorly resourced and all material is sourced from TAK. Secondly, how 
these texts are used and transformed by radio stations according to their ideological 
requirements is considered. These are examples drawn from a larger corpus of 40 texts 
analysed that covered news stories about relations from 25 September 2007 until 10 
April 2008.  
 
In CDA, details of the linguistic choices in texts are analyzed to allow the analyst to 
reveal the broader discourses that are articulated (Fairclough 2001; van Dijk 1993). 
These discourses can be thought of as models of the world and project certain social 
values and ideas and in turn contribute to the (re)production of social life. The question 



L y n d o n  W a y       P a g e  | 4 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

of power has been at the core of CDA.  The aim is to reveal what kinds of social relations 
of power are explicitly and implicitly present in texts (van Dijk 1993). Since language 
can (re)produce social life, what kind of world is being created by texts and what kinds 
of inequalities, interests might this seek to perpetuate, generate or legitimate.  Language 
is not simply a neutral vehicle of communication but a means of social construction.  
Analysis of the broadcasts of TRNC radio reveals just such a perpetuation of social 
relations in the name of power and economic interest.   
 
Analysis draws on basic lexical choices which reveal simply what kinds of words are 
found in texts. What is included and excluded may be politically or socially significant, 
suiting text producers’ interests and purposes (Kress 1989).  These can be thought of, 
therefore, as ways by which authors seek to shape the way the world and events appear. 
Also analysed is the representation of participants or ‘social actors’ (Wodak and Weiss 
2005), drawing especially on the way these can be classified and categorized (van 
Leeuwen 1996) and the representation of social action (ibid 1995).  Here questions 
such as who does what to whom in sentences and where participants are positioned in 
more active or passive roles due to sentence positioning are examined.   
 
Representations of social actors within reported speech are also considered. Reported 
speech is a powerful resource used to legitimise what is reported, implicate reliability, 
and support writers’ ‘aims and ideological point of view’ (Caldas-Coulthard 1994: 303). 
This is achieved through speaker selection which reflects cultural beliefs of writers and 
gives voice to some people instead of others (ibid.: 304). Likewise, which participants 
are represented within the reported speech and how their actions are represented 
lexically and grammatically are also ideological choices. Whether direct or indirect, 
reported speech is ‘filtered through the news process, in other words, through the re-
interpretation and evaluation of many people – reporters, copy-writers, sub-editors and 
editors’ (ibid.).  In the data used in this paper it is clear that different radio stations 
foreground or background specific social actors through representational strategies and 
through the attribution of agency in and out of reported speech.  
 
The method of CDA carried out is supplemented by newsroom studies of three TRNC 
radio stations. It is the ethnographic data that allows us to understand the ‘social goings 
on’ behind the news broadcasts that are subsequently analysed.  There is a long 
tradition of newsroom studies from the classic work of Fishman (1980) and Tuchman 
(1978) to a more recent revival such as in work by Niblock and Machin (2006) and 
Paterson and Domingo (2008). Such studies allow the researcher to go behind the 
scenes of production and investigate the tacit assumptions and processes that go into 
making news.  In this study, newsrooms were observed and editors and journalists 
were interviewed over six months.  The ethnographic component of this research is 
particularly important given criticisms of CDA that it often assumes too much from 
simple text analysis and does not consider pretext and context (Widdowson 2004; Philo 
2007). In fact, leading proponents of CDA have themselves argued for just such an 
addition (Fairclough 2003 & 1995; van Dijk 1997).  
 
 
Turkish Cypriot Radio 
 



J o u r n a l i s m  a n d  D i s c o u r s e  S t u d i e s  P a g e  | 5 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

As in many other British colonies, radio was established in 1948 by and for the British 
military to promote the colonial government’s policies (Kannaouros 2004: 2; Dedeçay 
1988: 45). During the time of the shared Republic (1960 to 1963), the Cyprus 
Broadcasting Corporation (CyBC) was seen by the government as essential for 
propaganda purposes (Dedeçay 1988: 79). With the collapse of the shared Republic in 
1963, Turkish Cypriots were forced to abandon their places at CyBC, but quickly 
established six new radio stations (Azgın 1996: 657; Sayıl 2000: 5). In 1997, private 
broadcasting was introduced and 29 of these broadcasters were operating during the 
time of the study. The state owned radio stations are controlled by political elites with 
the strong influence of the Turkish military and the private stations are controlled by 
more individualised political interests.    
 
TAK 
 
Virtually all news heard on TRNC radio broadcasts, observations in newsrooms 
revealed, is sourced directly from TAK. This has an important effect on the ideological 
content of the broadcasts.  While individual radio stations change stories to foreground 
and background different social actors, all stations have very few resources meaning 
TAK’s ideology is often still found in stories sitting alongside that of the individual news 
stations. 
  
TAK, founded in 1973, offers written news and a photography service for local 
broadcasters and newspapers.  According to TAK journalist Selim Kumbaracı, over 90 
percent of TRNC news comes from TAK. On the one hand, TAK produces news that 
supports the government (which was CTP at the time of the research) since it is 
overseen by a seven member politically-appointed board of directors and financed by 
the government along with subscription fees.   On the other hand, TAK has a long 
Turkish nationalistic heritage. The agency forms one part of the Turkish Cypriot civil 
service built up by 40 years of Turkish and nationalist rule.  According to Azgın (1996), 
the Turkish Cypriot civil services have a deep nationalistic tradition alongside the 
influence of the Turkish military. This was supported by the researcher’s own 
conversations with TAK employees and its client radio stations.  In TAK news feeds, 
therefore, it is common to find a mixture of pro-CTP government discourses about 
solutions alongside pro-Turkish nationalism and heavy anti-ROC sentiments.    
 
Radio stations 
Three radio stations were selected which represent a range of political ideologies.  They 
are Bayrak International (BRTI), KFM and Radyo T. The nature of each station, its 
ownership and affiliation and news-writing pracrtices are described.   
 

 BRTI:  
 
BRTI is the state-run broadcaster’s English language radio service. It is financed mainly 
by the government with some advertising. TRNC’s Bayrak Radio-Television Corporation 
Law number 50/1983, which established BRTK in 1983, states that the station ‘must 
broadcast successful events and anniversaries of national days, instil a sense of 
patriotism, and produce news in accordance with the national interests’.  This law also 
dictates that BRTK is directly linked to the Prime Minister’s office and answerable to its 
board of governors made up of political appointments and representatives from the 



L y n d o n  W a y       P a g e  | 6 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

Turkish military.  Like TAK, the station must represent the government in a positive 
light balanced with the views of nationalists and the military. 
 
Of the three radio stations BRTI had the largest number of staff at 22, although 
journalists had little formal training and complained of being unable to source or 
corroberate stories due to the severe lack of equipment. Two computers and telephones 
were shared.  For the most part, stories were sourced from TAK, the role of journalists 
was to filter and edit these stories. After, language would be checked by editors.  No 
verification was carried out on any of the claims made in news feeds meaning it is TAK 
with its pro-government and nationalistic influences which lays out the news agenda.  
 

 KFM:  
 
KFM  is the radio service of TRNC’s largest media conglomerate KMG. It is financed by 
advertising and KMG’s newspaper operations. Editors and management said, when 
interviewed by the author, that KMG was independent of political parties.  However, 
observations and interviews revealed that the political interests of the owner (Asıl 
Nadir) were a key influence on output.  Before the 2003 parliamentary victory of CTP, 
Nadir and KMG were vocal supporters of Turkish nationalist parties (Azgın 1996: 656). 
However, Nadir switched allegiances and developed close personal contacts with pro-
federation CTP. In interviews, station employees reported how this resulted in a 
dramatic change of programming. 
 
Nadir’s allegiances form part of political and business networks of which KFM is one 
part. Nadir benefits from a large number of monopoly import and export licenses 
ranging from white goods to fruit to exclusive restaurant chain deals.  Though these 
interests are not connected directly to mainland Turkey, they would suffer greatly 
through unification which would result in a loss of their monopolies due to the arrival of 
international competitors already trading in the ROC. 
 
KFM employed nine staff in the newsroom, mostly inexperienced, young, university 
graduates who had no formal training.  There was no collection of news stories by 
station staff.  Journalists simply cut and pasted from TAK.  There was no attempt at any 
verification or corroboration.  When asked, newsworkers at the station said that they 
chose news from TAK which was independent of political parties and ‘what is good for 
the TRNC’.  But this independence was not evident in newscasts, as was acknowledged 
by one editor-announcer who said: ‘You won’t see any anti-govenment stories in our 
news.  We tend to protect them ... we follow TAK who are controlled by the government 
anyway’. As seen above, this is not strictly true as TAK contains a confusion of positive 
representations of the government along with Turkish nationalist discourses.  This 
becomes evident when analyzing KFM’s news stories. 
  

 Radyo T  
 
Radyo T is the radio service of the T Media Group. Newsroom manager Mehmet Moreket 
stated that T Media Group ‘is just making a profit’ and has no political agenda. However, 
it was observed that nationalist UBP politicians visited the station daily to discuss 
programming with Moreket, himself a self-professed nationalist and former Turkish 
Cypriot soldier. T Media Group employed eight newsworkers of which two were 



J o u r n a l i s m  a n d  D i s c o u r s e  S t u d i e s  P a g e  | 7 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

reporter-editors.  Necessary equipment was even more scarce than elswhere.  So, 
Moreket wrote and controlled all aspects of news-making.   
 
Radyo T’s business links are more limited than those of KFM. However, because owner 
Ersin Tatar is the Minister of Finance for the Turkish Nationalist UBP and part owner of 
Tatar & Co. Chartered Accountants, he is allowed access to lucrative, mostly Turkish 
mainland, contacts and contracts which businessmen without his political connections 
do not enjoy.  But in the first place this station was controlled by those who were deeply 
embittered by the conflict and sought no co-operation with the ROC.  
 
Radyo T also uses TAK feeds with stories being chosen that involved the Turkish 
Nationalist Party and its interests. This was supplemented with information from the 
BRT website and Turkish nationalist politicians themselves who would provide 
additional information while visiting the station.   
 
 
TAK and Radio Broadcasts 
 
On 26 February 2008, two days after Christofias’s victory, TAK’s daily feed included 
coverage of a press briefing by the US State Department Spokesman Tom Casey and 
speeches by British Labour Party politicians Jack Straw and Joan Ryan. BRTI covered 
Casey’s briefing, KFM covered the British event and Radyo T covered both. Analysis 
begins with TAK’s coverage then goes on to show how the three radio stations used, 
ignored and changed these stories under the thematic headings of the ROC, Cypriot 
solutions, the TRNC and Turkey.  Analysis of the language reveals that each station 
shapes its coverage slightly differently, representing imaginary relations and solutions 
to the Cyprus conflict, evoking differing discourses about Turkish Cypriot nationalism 
which promote each station’s own ideas and interests about the nature of Cyprus, TRNC 
and the ROC.  This allows for stories that on one level appear to be applauding a change 
of government to be shaped in ways which foreground negativity for the benefit of 
those associated with each station. 
 
TAK - Story 1: 

1. U.S. Department of State congratulated Dimitris Christofias who won the 
presidential elections in South Cyprus. 
2. State Department spokesman Tom Casey in his written statement said the U.S. 
expects to work together with Christofias toward a compromise solution and the 
reunification of the island. 
3. Casey said, “The United States will work with Greek Cyprus and the Turkish 
Cypriot community towards a comprehensive policy solution within the 
framework of a bi-zonal, bi-communal federation which is accepted by the 
majority.  
4. We will work with the UN, the Greek Cypriot side, the Turkish Cypriot 
community, Turkey, Greece and the EU for a just and lasting solution.” 
 

This account shows TAK’s strong sympathies for Turkish nationalist ideas such as a lack 
of support for the ROC, division on Cyprus and Turkey’s importance. The government of 
the ROC is represented with its status witheld. The semi-formal naming ‘Dimitris 
Christofias’ and formal naming ‘Christofias’ in sentences one and two deny him 



L y n d o n  W a y       P a g e  | 8 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

honorifics used when naming other officials (van Leeuwen 1996: 53).  The government 
is de-emphasised grammatically by being passivated in sentence one and in 
prepositional phrases in sentences two through four, excluding agency associated with 
the government.     
 
Though not named specifically, the TRNC is represented in ways which emphasise 
division and distinctiveness.  This is achieved lexically by naming ‘South Cyprus’ in 
sentence one, a name which not only denies the ROC’s legitimacy by not using its official 
name, but also presupposes division and is thus less inclusive than ‘the Republic of 
Cyprus’.  Furthermore, TAK chose to include a part of Tom Casey’s direct reported 
speech which names both Greek Cypriots and Turkish Cypriots, reminding listeners of 
two distinct people (sentences three and four). The reported speech also represents a 
solution as ‘bi-zonal and bi-communal’, again reminding listeners of two distinct people 
and places.   
 
We find that Turkey is represented only once, yet important.  It is one participant in 
sentence four which the US will work with to find a ‘solution’ along with other players in 
the conflict.  This list represents Turkey as one of the participant in the conflict and one 
which is needed for a solution, thus articulating its importance. 
 
TAK - Story 2:   

1. UK Justice Minister Jack Straw and the Labour Party’s Enfield MP and Special 
Representative for Cyprus Joan Ryan, said it should be emphasised that this is an 
important time for a solution in Cyprus and necessary support should be given.  

2. In the UK, Labour Party MPs of Turkish origin with some city council members, 
academics, businessmen and journalists who are among the founders of the 
Friends of Turkey’s Labour Party lobby group celebrated its first anniversary at 
the British House of Commons.  

3. Hosted by the UK's Special Representative for Cyprus and Enfield MP Joan Ryan, 
the UK Labour Party Justice Minister Jack Straw, Deputy Chairman Harriet 
Harman, Communities and Local Government Minister Hazel Blears, Turkey's 
Ambassador to London Yigit Alpogan, with Consul General Bahadır Kale and 
Embassy Undersecretary Atılay Ersan, members of the British House of 
Commons, House of Lords, Lord Ahmed of the Muslim members and many other 
guests attended.  

4. Speaking at the meeting, Deputy Chairman Harriat Harman reminded that the 
United Kingdom will continue to support Turkey's membership with Turkey's 
European Union membership discussions.  

5. Later at the celebrations of Friends of Turkey’s Labour Party group’s first 
anniversary, the Justice Minister Jack Straw stressed that the Labour Party at all 
levels supports Turkey's EU membership.  

6. In his speech, Straw drew attention to the importance of the results in the 
election of an administration on the Greek Cypriot side which is willing to work 
for a solution.   

7. He voiced his pleasure in the out come.  
8. Straw said they need to give support to Turks who live on the island with its 

problems and stand behind these well-intentioned people who want real change 
and a solution.  



J o u r n a l i s m  a n d  D i s c o u r s e  S t u d i e s  P a g e  | 9 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

9. Straw said that a major obstacle to Turkey's EU accession to overcome is a 
solution on the island.  

10. Straw said they also want a just and equitable solution in Cyprus.  
11. The last word at the first anniversary of the founding of the Friends group came 

from Labour Party’s Enfield MP and the UK Special Representative for Cyprus, 
Joan Ryan, who expressed her pleasure at being at Turkey's Labour Party in 
regard to Cyprus.  

12. “We are at a very important point in the Cyprus issue, there is a great 
opportunity in front of us to ensure we go forward and join in a solution on the 
island'' Ryan said.  

13. Turkey's willingness in this regard is highlighted, now there is a willingness on 
the part of the Greek side, said Ryan.   

14. The next 9-10 months are extremely important.  
15. Turkey will make a big difference in terms of the situation to a solution, Ryan 

indicated,  
16. She stressed that this opportunity should be supported.  

 
This feed not only demonstrates TAK’s support for mainland Turkey and the 
unimportance of the ROC, but also TAK’s closeness to the CTP government.   
 
Turkey is represented as important using a number of strategies. Lexical strategies see 
Turkey named seven times, three personal namings. Personal namings such as ‘Turkish 
Ambassador Yigit Alpogan’ in sentence three gives listeners a point of identification 
with an official whose status is emphasised using functional honorifics.  Though mostly 
in prepositional phrases, Turkey is also represented with agency as in sentence fifteen 
in, ‘Turkey will make a big difference’, emphasising its importance and strength. 
As is the case with all TAK feeds, the ROC’s government is de-emphasised.  In fact, the 
government is all but excluded, named as ‘an administration on the Greek Cypriot side’ 
in sentence six and ‘the Greek side’ in sentence thirteen, both in indirect speech.  Caldas-
Coulthard (1994: 304) notes that writers of indirect speech are ‘in complete control of 
the character’s supposed talk.... There is not even the pretence that the voice of the 
character is heard’. Here, both namings emphasise difference, being ‘Greek’ while an 
‘administration’ connotes far less permanence and importance than a ‘government’. 
Both are in prepositional phrases, further de-emphasising the ROC grammatically.  
 
Though the CTP government is not named, due to the sources being foreign officials, its 
policies are echoed in how speech is re-contextualised. One CTP policy is this being ‘an 
important point in time’ mentioned three times. For CTP, this was an important time 
being four years in office and readying itself for an election the following year. The word 
‘solution’ is used six times, collocated with Cyprus and once with ‘just and equitable’.  
CTP policies claimed a desire for ‘solutions’, ones that were ‘just and equitable’.  Finally, 
CTP-supporting Turkish Cypriots are represented positively as ‘well-intentioned people 
who want real change’; that is, CTP-supporters wanting solutions.   
 
 
 
 
 
 



L y n d o n  W a y       P a g e  | 10 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

Radio news reports 
 
The ROC 
 
Like TAK, the ROC’s government is represented as lacking status through titilation in the 
BRTI story. President-elect Christofias is named ‘Dimitris Christofias’, not formal with 
functional honorifics, as is the case with all other politicians on BRTI.  He is also named 
‘Mr Christofias’ which is formal but witholds his status, formality and power as 
president-elect (van Leeuwen 1996: 53).  One editor said it is BRTI policy to name the 
ROC’s president as ‘leader of the Greek Cypriot administration’ and not ‘president’ as 
this would acknowledge the status of the ROC as the island’s sole authority which is 
against the politics of both pro-federation CTP and Turkish nationalist UBP.  The only 
mention of Christofias’s status is ‘his victory on Sunday’s presidential election’, ignoring 
his title despite this being the topic of the story.     
 
BRTI represents a government surrounded with uncertainty, despite the story being 
one of congratulations.  Here two strategies are used.  One strategy is passivating 
Christofias as in, ‘the spokesman [Tom Casey] expressed the hope that Mr Christofias 
will work together with the US in order to promote the reunification of Cyprus and 
reach a settlement’. By saying the spokesman ‘hopes’ he ‘will’ work, there is no certainty 
of cooperation, just a conditional representation of the future.   
 
A second strategy is the use of co-text. Though the ROC’s government is collocated with 
positive lexical choices such as ‘congratulated’, ‘victory’, ‘hope’ and ‘will work together’ 
reflecting CTP hopes for some pro-solution results, co-text reveals uncertainty.  In the 
above sentence, the U.S. is ‘still committed’ to a federal solution.  To ‘still’ be committed, 
means it has been committed before this statement. This presupposes that there have 
been obstacles, one being the ROC’s government.  These articulate discourses of 
uncertainty about Christofias, reflecting CTP policies and influences in writing news by 
representing CTP desiring a solution while being able to blame the ROC for no progress.    
 
On KFM, the government is the only aspect of the ROC represented, unlike the other 
stations and TAK which represent ‘South Cyprus’ and ‘the Greek Cypriot public’.    Even 
Christofias is excluded.  This sparse representation offers listeners no points of 
identification, making it easy to ‘other’ the ROC (van Leeuwen 1996: 48).  Like TAK and 
the other stations, we find the ROC’s government is represented in ways which limit its 
status, though different strategies are used.  The ROC’s government is impersonally 
named as ‘the Greek Administration’, not its internationally recognised name of ‘the 
Republic of Cyprus’.  This limits the status of the government, a reflection of CTP 
policies.  Also identifying it as ‘Greek’ does not include the common ‘Cypriot’ naming 
used by TAK and the other stations’ stories.  These namings both articulate discourses of 
difference and a lack of status similar to other stations. When asked why the 
government was named as such, one editor claimed that this is how TAK wrote it, so she 
wrote it the same way.      
 
Despite its lack of status, we find the ROC’s government is represented conditionally 
positive as in, ‘She explained that Turkey stressed its willingness about this topic [to 
find a solution] and now the Greek Administration is contributing this willingness’.  Two 
strategies are used here.  One strategy is it is collocated with the positive lexical choice 



J o u r n a l i s m  a n d  D i s c o u r s e  S t u d i e s  P a g e  | 11 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

of ‘willingness [to find a solution]’.  However, activations are conditionally positive, like 
TAK. The ROC is activated in a state process with no agency, de-emphasising its power 
in a non-dominant sentence position. It is collocated with ‘now’, realising a discourse of 
the ROC’s reluctance in finding a solution.  This is part of CTP policy of deflecting 
criticisms at not finding a solution aimed at itself.  Meanwhile, Turkey is in a dominant 
sentence position, activated positively by already ‘stressing its willingness’ to find a 
solution.   
 
On Radyo T, we also find the ROC’s government is represented conditionally positive, 
though it lacks status and is surrounded with uncertainty, even more than on BRTI 
reflecting the chief-editor’s sentiments that the ROC ‘is not to be trusted’.  Two subtle 
differences in this story reflect Turkish nationalism.  Firstly, Christofias is named 
‘Christofias’ excluding the honorific ‘Mr’ used on BRTI and not a formal naming denying 
him respect and formality attributed to all other politicians on Radyo T.  The second 
difference is the government is impersonally named ‘the Greek Cypriot side’ a name not 
seen in the other stories, though on TAK. This naming accentuates both difference 
(‘Greek Cypriot’) and connotes opposition in a game or war (‘side’).   
 
 
Cypriot solutions 
 
On BRTI, we find Cyprus is represented as a future imaginary which mirrors the 
solution to the Cyprus conflict called for by pro-federation CTP. Cyprus is named twice 
as ‘a bi-zonal and bi-communal federal solution’, while only named once as such by TAK. 
This naming draws upon discourses which make clear BRTI’s and CTP’s vision of the 
future.  One editor claimed that ‘we are now answerable to CTP which is pro-solution’. 
This naming also distinguishes the TRNC from the ROC, identifying two zones and 
communities.  Cyprus is also represented as ‘the two sides on the island’ a naming not 
found in TAK, further articulating discourses of division.  By representing two zones, 
communities and sides more than TAK, BRTI articulates discourses of difference on 
Cyprus while addressing its legal mandate to promote a Turkish Cypriot nation.   
 
Unlike the other stations, a future Cyprus is not spelt out on KFM. Although ‘solutions’ 
are a CTP policy and appear six times, three times collocated with Cyprus, there is no 
indication of what solution is being called for.  The word rings hollow.  The idea of a 
solution being ‘fair and balanced’ and the present being a ‘very important point in time’ 
are CTP sentiments emphasised in this story, as was the case with TAK.  These lexical 
choices evoke discourses about Cypriot ‘solutions’ and ‘importance’ echoing one editor’s 
comment that KFM news is CTP-friendly.  Representing CTP and its actions positively 
whilst also representing Turkish nationalist sentiments, such as division on Cyprus, is a 
result of cutting and pasting TAK feeds which are themselves CTP friendly, though also 
Turkish nationalist. 
 
On Radyo T, difference is accentuated through lexical choices, moreso than on the other 
stations.  Phrases such as ‘reuniting the island’ presupposes Cyprus is divided while ‘a 
federation which consists of two regions and two societies’ points to two governed 
areas and peoples.  This naming is an imaginary which both CTP and UBP claim they 
want, CTP preferring a federation with the ROC while UBP’s Tatar claiming that if a 
solution is necessary, a very weak federation or a confederation with two independent 



L y n d o n  W a y       P a g e  | 12 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

states is desireable. This story, however, articulates reservations about a single Cyprus 
not seen in the other stories. Cyprus is collocated with ‘compromise’ and ‘efforts’, not 
‘solutions’, a popular lexical collocation on TAK, BRTI and KFM.  In fact, ‘solution’ only 
appears twice and not collocated with Cyprus.  However, collocating ‘efforts’ with 
Cyprus reminds listeners of the ‘compromises’ and work needed for a solution. These 
collocations throw into question the idea that the efforts needed for compromise are 
not worthwhile, articulating far less positive discourses about Cyprus than the other 
stations and reflecting Tatar’s Turkish nationalist solution of two separate states on 
Cyprus. 
 
 
TRNC  
 
Like TAK, representations of a TRNC nation on BRTI are indirect, referring to two zones 
and communities on the island (see above). Representations of residents emphasise 
difference between the TRNC and the ROC, while de-emphasising the two groups 
together in, ‘Mr Casey reiterated that the US was still committed to a bi-zonal and bi-
communal federal solution on the island which will be accepted by the majorities of 
Greek Cypriots and Turkish Cypriots’.  By naming ‘Greek Cypriots’ and ‘Turkish 
Cypriots’, each group is homogenised emphasising the idea of two distinct peoples 
(Wodak, de Cillia, Reisigl, and Leibhart 1999: 4).  At the same time, the idea of the two 
groups together is de-emphasised by appearing at the end of a long sentence in a 
prepositional phrase, signifying discourses of separation and division; discourses which 
reflect Turkish nationalist influences at BRTI.   
 
On KFM, references to the TRNC nation are even more vague than on BRTI, inferred four 
times in the phrase ‘a solution on the island’. This phrase presupposes there is a 
problem and division, though there is no mention of ‘community’ or ‘zone’. This 
exclusion of a TRNC nation draws on discourses of the TRNC being better off as part of a 
federation with the ROC, a CTP policy. Representations of TRNC residents also 
demonstrate KFM’s support for CTP as in:  
 

Straw pointed out that Turks who live on the island are faced with some 
problems in regard to a solution.  Straw said, “We have to stand behind these 
people who have good intentions in terms of real change and we need to provide 
the help which is needed by them”.   
 

Here, residents are collocated with ‘stand behind’, ‘help which is needed’ and ‘faced with 
some problems’ creating a theme of a powerless group which needs help.  However, this 
group is not all TRNC residents but CTP-supporting pro-federation Turks who have 
‘good intentions in terms of real change’.  This representation of speech is framed in 
such a way that Straw supports CTP ‘solutions’, thereby contributing to CTP legitimacy.   
 
On Radyo T, division and difference are emphasised more than in other station stories.  
Like BRTI and TAK, ‘South Cyprus’ is used to name the ROC, mapping out two distinct 
nations and articulating discourses of difference. Residents are also represented very 
similarly to BRTI named ‘the Greek Cypriot and Turkish Cypriot publics’ again 
accentuating difference. However, ‘The Turkish Cypriot public’ is collocated with ‘Greek 
Cypriots’ and ‘the Greek Cypriot side’ emphasising difference more than on the other 



J o u r n a l i s m  a n d  D i s c o u r s e  S t u d i e s  P a g e  | 13 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

stations (Fairclough 2003: 131).  As Radyo T owner Tatar claims, ‘there are two nations 
of people on Cyprus: Greeks and Turks’. Though named to accentuate difference, non-
dominant sentence position in a prepositional phrase de-emphasises the two groups 
together (van Dijk 1991).    
 
 
 
Turkey  
 
Like TAK, Turkey is only represented once in the middle of a list on BRTI.  Though 
minimally named, this represents Turkey as an important player in solutions.  As one 
editor said ‘when we write stories, we have to satisfy Turkey but also pro-solution CTP 
which distances TRNC from Turkey’.   
 
KFM’s story represents Turkey extensively due to the event covered being a meeting of 
a Turkish organisation. KFM generally does not represent Turkey as much as other 
stations.  However, like most other representations on KFM, Turkey is framed in ways 
which support CTP, as in, ‘Ryan expressed that a solution will create a great chance for 
Turkey’s situation and this great chance should be taken’. Here, in indirect speech 
Turkey is collocated with ‘a great chance’.  However, Turkey’s ‘great chance’ is 
conditional on ‘a solution’ to the Cyprus conflict.  Connecting a Cypriot solution to 
Turkey’s E.U. prospects, though a real possibility, also outlines CTP desires for a 
solution. Lexically binding CTP’s policies with Turkey’s future represents an imaginary 
relationship between the two and contributes to the legitimization of CTP policies. 
 
On Radyo T, Turkey is represented more positively than the other stories.  Like KFM, all 
namings are impersonal which runs counter to Radyo T’s tendency to personally 
represent Turkey. Though no nominations are used, functional namings such as 
‘Turkey’s Labour Party’s political branch’ evoke discourses of Turkish importance, 
rather than personalities (van Leeuwen 1996:59). Turkey’s importance is also 
represented by being an important actor necessary to find a solution, like BRTI’s story. 
However, collocations and co-text differ, ‘Turkish political branch’ and ‘Turkish descent’ 
being in co-text with ‘celebrated’. This positive collocation is similar to that seen on 
KFM, however, there is no co-text which puts CTP conditions of settlements on these 
positive collocations.  These collocations and co-text draw upon discourses of Turkish 
closeness and partnership more than the other stations. 
 
 
Conclusion 

These stories about the international reaction to the election of President-elect 
Christofias produce more similarities than differences, reflecting stations’ news 
gathering practices.  On the surface, they all applaud the election’s results.  However, 
they also produce more sinister similarities such as Christofias never being named as 
“President-elect” despite this being the stories’ assumed topic. Though these stories use 
TAK for news gathering, lexical and grammatical changes, omissions and inclusions 
produce stories which signify discourses about different relations between TRNC and 
the ROC, reflecting the ideologies of their owners and controllers promoting self-serving 
discourses of national identity and relations. 
 



L y n d o n  W a y       P a g e  | 14 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

With few resources or trained staff, stations are dependent on TAK for news gathering 
which produce stories that contain mixed and confused ideological messages positively 
representing the pro-federation CTP government alongside the strong tradition of 
Turkish nationalism.  BRTI, with a similar remit, produces stories with similar 
ideological messages. KFM cuts and pastes stories from TAK which promote CTP at all 
costs while Radyo T does the same for its nationalist pro-Turkey politics.  
Listeners expect stations to promote the views of affiliated politicians but are largely 
unaware that even events about positive developments in relations with the ROC are 
recontextualised in order to support these interests.  Stations select and modify TAK 
stories to create a close discursive fit with their own ideologies, regardless of the 
consequences. 
 
Unfortunately, despite a situation in TRNC at the time when much of the population 
supported moves towards unification and integration into Europe, these radio stations 
promoted different discourses that do not support this.  In fact, this analysis 
demonstrates the extent to which even ‘positive’ stories about relations promote the 
interests of elites associated with these stations, all of whom do not share this desire for 
unification and peace on the whole of Cyprus for their own benefit.  A chance at 
promoting peace in Cyprus which would benefit the majority of all Cypriots has been 
lost for the sake of political and economic gain for TRNC’s and Turkey’s elites.  This can 
be seen across a range of news stories where each promote particular self-serving 
nationalist discourses.   
 
This situation has been further aggravated with the 2009 and 2010 electoral victories of 
Turkish nationalists in TRNC.  Due to the close relations between TRNC politics and the 
media, TAK and therefore radio news has veered towards Turkish nationalism.  
Currently another round of UN-sponsored peace and federation talks continue in this 
atmosphere of Turkish nationalism while the chances for peace in Cyprus fade into 
TRNC’s collective memory, like the hopes pinned on the idea of two pro-federation 
governments in Cyprus. 
 
 
References 

Azgın, B. (1996). The Turkish Cypriot Media. In H. von Klaus-Detlev Grothusen, W. 
Steffani & P. Zervakis (Eds.), Zypern. Gottingen: Vandenhoek & Ruprecht, pp. 641-659. 
 
Bailie, M. & Azgin, B. (2008). A Barricade, a bridge and a wall: Cypriot journalism and 
the mediation of conflict in Cyprus. The Cyprus Review, 2(1), 57-92. 
BRT (1983) Article 95 of  TRNC Law No. 50/ 1983. 
http://www.cm.gov.nc.tr/dir_docs/50-1983.doc on 07.09.09. [Accessed 30 November 
2014]. 
 
Caldas-Coulthard, C. R. (1994). On reporting reporting: the representation of speech in 
factual and factional narratives. In M. Coulthard (Ed.), Advances in Written Text Analysis. 
London: Routledge Press, pp. 295-308. 
 
Dedeçay, S. S. (1988). Kıbrıs’ta Enformasyon veya Yazili vet Sozlu Basin. Lefkoşa: Gelisim 
Ofset. 
 

http://www.cm.gov.nc.tr/dir_docs/50-1983.doc%20on%2007.09.09


J o u r n a l i s m  a n d  D i s c o u r s e  S t u d i e s  P a g e  | 15 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: the critical study of language. London: 
Longman. 
 
Fairclough, N. (2001).  Language and Power. Harlow: Pearson Education Limited. 
 
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: Textual analysis for Social Research. London: 
Routledge. 
 
Fishman, M. (1980). Manufacturing the News.  Austin: University of Texas Press. 
 
Hallin, D. & Mancini, P. (2004).  Comparing Media Systems: three models of media and 
politics. Cambridge: Cambridge University Press. 
 
Kannaouros, A. (2004). Print and electronic media in Cyprus: A Report by the President 
of the Union of Cyprus Journalists. http://www.freemedia.at/kannaour.htm [Accessed 5 
February 2007]. 
 
Kress, G. (1989). Linguistic Processes in sociocultural practice (second edition). Oxford: 
Oxford University Press. 
 
Lacher, H. & Kaymak, E. (2005). Transforming Identities: Beyond the politics of non-
settlement in North Cyprus. Mediterranean Politics, 10(2), 147–166. 
 
Machin, D. and Niblock, S. (2006). News Production: Theory and Practice. Oxon: 
Routledge. 
 
Mallinson, W. (2005). Cyprus: A Modern History. London: I.B.Tauris.  
 
Mancini, P. (2005). Is there a European model of journalism? In H. De Burgh (Ed.), 
Making Journalists: diverse models, global issues. London: Routledge, pp. 77-93. 
 
Panayiotou, A, (2006), The ‘Bias of Media Forms’ and Prospects for Peace Journalism. 
Global Media Journal: Mediterranean Edition, 1(2), 25 - 33. 
 
Papadakis, Y. (2005). Echoes From The Dead Zone: Across the Cyprus Divide.  London: 
I.B.Tauris. 
 
Paterson, C. and Domingo, D. (2008).  Making Online News: The Ethnography of New 
Media Production.  New York: Peter Lang. 
 
Philo, G. (2007). Can Discourse Analysis Successfully Explain the Content of Media and 
Journalistic Practice? Journalism Studies, 8 (2), 175-196. 
Sayıl, A. (2000). Bayrak Bayrak Bayrak. Lefkosa: Devlet Basimevi. 
 
Tuchman, G. (1978). Making News: a study in the construction of reality. London: Collier-
Macmillan. 
 
van Dijk, T. A. (1991).  Racism and the Press. London: Routledge. 
 

http://www.freemedia.at/kannaour.htm


L y n d o n  W a y       P a g e  | 16 

 

www.JDSJournal.net   ISSN 2056-3191   

 

van Dijk, T. A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse and Society, 
4(2), 249-283. 
 
van Dijk, T. A. (1997) The Study of Discourse. İn T.A. van Dijk (Ed.), Discourse as 
Structure and Process: Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction volume 1. 
London: Sage, pp. 1-34. 
 
van Leeuwen, T. (1995). Representing social action.  Discourse and society, 6(1), 81-106. 
 
van Leeuwen, T. (1996). The representation of social actors. In C.R. Caldas-Coulthard & 
M. Coulthard (Eds.), Texts and Practices – Readings in Critical Discourse Analysis. London: 
Routledge, pp. 32-70.  
 
Waisbord, S. (2000). Watchdog journalism in South America : news, accountability, and 
democracy.  New York: Columbia University Press. 
 
Weaver, D. (2005). Who are journalists? In H. De Burgh (Ed.), Making Journalists: diverse 
models, global issues. London: Routledge, pp. 44- 57. 
 
Weaver, D. (1998).  The Global Journalist: News people around the world.  Cresshill, NJ: 
Hampton Press. 
 
Widdowson, H.G. (2004).  Text, Context, Pretext: Critical Issues in Discourse Analysis. 
Oxford: Blackwell Publishing. 
 
Wodak, R., de Cillia, R., Reisigl, M. & Leibhart, K. (1999). The discursive construction of 
national identity.  Edinburgh: Edinburgh University Press. 
 
Wodak, R. (2001). The Discourse-historical approach. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.), 
Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage, pp.63-94. 
 
Wodak, R. and Weiss, G. (2005). Analysing European Union discourses: Theories and 
applications. In R. Wodak & P. Chilton (Eds.), A New Agenda in (Critical) Discourse 
Analysis: Theory, Methodology and Interdisciplinarity. Amsterdam:  John Benjamins 
Publishing Company, pp. 121-136. 
 


