
1 

 

Twentieth Century Communism: A Journal of International History, 

 Issue 12: Communism and the Written Word (Spring 2017) 

pp200-234. 

 

ISBN: 9781912064625  

 

‘The Vicious Circle’1 : Communist Cartooning, Internationalism & Print Culture, c.1917-25 

 

Samuel S. Hyde 

 

In September 1921, the President of the Communist International, Grigorii Zinoviev, wrote to its 

national sections on ‘The Character of our Newspapers’.2 The circular was a supplement to the ‘Theses on 

Organisation’ revised and adopted at the third world congress that July. They provided Moscow’s first practical 

guidance for a ‘new type of communist organ’ based on the Bolshevik daily, Pravda. ‘Newspapers play a great 

part in our agitation’, Zinoviev stated, but ‘up till now have been very unsatisfactory.’3 ‘Our papers are too dry, 

too abstract’, he continued, containing ‘very little’ of interest to working men and women.4 One eye-catching 

assertion was that comrades use the pencil over the pen: ‘The rank and file appreciate very much poignant 

sarcasm, a vitriolic sneer hurled at the enemy. One caricature which hits the nail on the head is of better use 

than scores of high flown so-called ‘Marxist’ boring articles. Our papers must search for people who are able 

and want to serve the idea of the proletarian revolution with their pencil.’5 Despite this official endorsement of 

cartoon copy in the Comintern press, academic attention on its pictorial content has been patchy.6 Communist 

cartooning has received critical attention in other national contexts, but existing studies of Britain have centred 

on the ‘Popular Front’ era of the 1930s, most notably the London-based Artists International Association (AIA, 

1933-53).7 This article examines the first generation of communist cartoonists and transnational networks, that 

shaped the cartoons of the British movement’s formative weeklies between 1917 and 1925.8  

The Communist Party of Great Britain (CPGB) was founded in summer 1920. During the two and three-

quarter years that followed the October Revolution of 1917, the line of succession within British Bolshevism had 

been fiercely contested.9 Section I argues that in the proto-communist press, social democratic cartooning 

traditions remained prominent in debating the tenets of a future communist party. Cartoons were sourced 

through networks that took informal and institutional forms.10 Politically, they were grounded in international 

struggles for socialism, feminism and peace. Journalistically, they used processes of reprinting and adaption 

integral to print culture during this period.11 Section II contends that in the early 1920s, the Communist Party 

press became the primary vehicle for experimental left-wing cartooning. But the value of newspaper cartoons 

was contested within the party and reflected in broader debates with Moscow. Under the influence of 

‘Bolshevisation’ - that sought to cleanse national parties of social-democratic remains - cartoon circulation was 

diverted through Comintern channels. In spite of attempts to homogenise its forms and practices, a dynamic 

culture of communist cartooning was sustained, if not always encouraged.  



2 

 

I) Proto-communist cartooning, 1917-20. 

 

The British Socialist Party formed the largest constituent of the CPGB. Founded in 1912 from the Social 

Democratic Party and ILP left-wing, the BSP could trace its roots through the indigenous Marxist tradition 

constituted by the H.M. Hyndman’s Democratic Federation (SDF) in 1881.12 Since the launch of the SDF’s, Justice 

(1884-1925), socialist organs were produced by ad-hoc networks of activist writers and artists. The professional 

staffs of the Daily Herald (1912-64) and Daily Citizen (1912-16) were an exception, with most relying on unpaid 

contributions out of financial necessity or political doctrine, as rank-and-file papers produced through sacrifice 

to the cause. These practices remained crucial to nascent communist organs. As the First World War shattered 

the unity of the Second International (1889-1916), so the BSP had divided.13 The Call had been launched in 

February 1916 by the BSP’s anti-war internationalists - in opposition to Justice and Hyndman’s pro-war right-

wing. The ousting of the Hyndmanites at the 1916 Easter conference cemented the BSP’s position on the anti-

war left and inadvertently set the cornerstone of the CPGB.  

Prior to the launch from The Call of the CPGB organ, The Communist (1920-23), the weeklies of the 

Socialist Labour Party and Workers’ Socialist Federation were the main carriers of ‘Bolshevik’ cartoons in Britain. 

Whilst The Call made little use of pictorial copy, The Socialist (1902-23) and Workers’ Dreadnought (1914-24), 

frequently carried cartoons on their front pages. These were set between a column and full-page in size, with 

the larger prints doubling as detachable posters for specific campaigns.14  

Founded in 1912 by Sylvia Pankhurst as organ of the East London Suffrage Federation, the Worker’s 

Dreadnought reflected her artistic and political journey from suffrage campaigner to revolutionary communist. 

It served the Federation through its reincarnations as the Workers’ Suffrage Federation (1916-18), Workers’ 

Socialist Federation (1918-20) and Communist Party, British Section of the Third International (1920-21).  

Personal contacts cultivated by Pankhurst were important sources of original and reprinted cartoons. 

The cartooning traditions of British socialism - past and present - were mined, with works by Walter Crane 

reprinted between 1915 and 1922.15 [Fig.1] His Cartoons for the Cause (1896) had inspired Pankhurst to paint 

‘in the service of the great movements for social betterment’.16 Crane’s romantic allegories of triumphant 

struggle towards a future communal society, contrasted starkly from the militant caricature of his successors, 

yet held an enduring influence on the visual iconography of the British left. This was evident in the engraved 

cartoons by Pankhurst and her young adherents, Hilda E. Jefferies and Herbert Cole, published in the 

Dreadnought during this period.17 

                          

                                                                                [Fig.1]   



3 

 

  

By 1917 cartoons were published in the Dreadnought on a near weekly basis, with a greater proportion 

reprinted from sympathetic papers abroad. Pankhurst’s international travel itinerary provided her with a global 

network of political and journalistic contacts that were brought to bear on the organ. Whilst in New York she 

met the influential feminist socialist Crystal Eastman and her brother Max, who edited The Masses (1911-17) – 

an innovative monthly that fused revolutionary politics and graphic art.18 Cartoons from The Masses and other 

US socialist papers featured in the Dreadnought from its early issues of 1914.’19 Indeed, its first cartoon in 

defence of revolutionary Russia was reprinted from the New York Call (1908-23), east coast daily of Socialist 

Party of America. Published four months after the February revolution, the cartoon by veteran artist, Ryan 

Walker, questioned the democratic credentials of President Woodrow Wilson in pressuring Russia’s Provisional 

Government to remain in the First World War.20  

The transatlantic influence of US cartooning was still stronger in The Socialist. The SLP was founded by 

breakaway Scottish branches of the SDF under shop stewards, James Connolly and George Yates. Their critique 

of Hyndman’s authoritarian and reformist tendencies were grounded in Daniel DeLeon’s theory of industrial 

unionism and published in Weekly People, the New York organ of his Socialist Labor Party of America (SLPA).21 

Following Hyndman’s purge of ‘impossibilist’ factions, the DeLeonist exiles launched the British SLP, with 

Connolly’s The Socialist its adopted organ. The weekly commonly reprinted cartoons and articles from Weekly 

People, and other industrial unionist and syndicalist papers, such as the South African International 

(International Socialist League), the Brisbane-based The Worker (Australian Labor Party) and The Toiler (later of 

Communist Labor Party of Ohio). By reprinting cartoons from across the globe, the Dreadnought and The 

Socialist visualised the universal struggles of British activists and their comrades abroad. 

Prior to the October revolution, however, the Dreadnought’s cartoons were expressing frustration at 

the creeping divisions, amongst the anti-war Zimmerwald movement and its International Socialist Commission, 

over an all party congress in Stockholm called by the Menshevik-led Petrograd Soviet. Entitled ‘Stockholm - the 

sun sinks whilst labour thinks’, the cartoon depicted the setting sun of ‘Internationalism’, with a bare-chested 

workman looking helplessly on. Ongoing indecision, the cartoon suggested, could end the hopes of the 

international struggle.22 The Bolshevik’s seizure of power just two months later met with cautious optimism, but 

the circumspection of many soon turned to reverence. A special supplement of The Socialist extolled: ‘across 

the triumph of Russian capitalism there looms the spectre of international socialism’.23 At the Annual Conference 

of May 1918, the WSF became the Workers’ Socialist Federation and urged the British proletariat to embrace 

the world revolution.  

This firm commitment to revolutionary communism was pre-empted in the Dreadnought on 4th May, 

which featured its first cartoon to represent Bolshevik Russia. Drawn by a new contributor, Brown Willy, it 

juxtaposed the agency of Russian revolutionaries against the subservience of their British peers. [Fig.2] In the 

foreground was a British worker (a union jack on his behind) pleading at the feet of a rotund capitalist; in the 

background is the rising sun of ‘Free Russia’ illuminating a stout worker striding forth with a banner marked 

‘class conscious labour’. Blocking the sunlight from the British worker is a screen held in place by a bejewelled 



4 

 

skeleton’s arm.24 This stark image championed the precedent set by Soviet Russia, whilst bemoaning the absence 

of revolutionary class consciousness in Britain (obscured, it was suggested, by capitalist greed and destruction).  

 

                                                              

                                                                                             [Fig.2] 

 

No further cartoons were published in the Dreadnought until the post-war ‘coupon election’ of 

December.25 Thereafter the content of the Dreadnought’s cartoons became increasingly pro-Bolshevik. This 

transition was led through works reprinted from US monthlies, most notably, The Liberator (1918-24) and Good 

Morning (1919-21).26 On 16th August 1919, the Dreadnought reprinted a Clive Weed cartoon from The Liberator 

that echoed the burgeoning class consciousness of Willy’s. It depicted two workmen sitting down on their lunch 

break, one eating a sandwich, the other reading a paper, ‘The Cry-Bune’: ‘I know what this Bolshevism means, 

Bill’, the reader says to the other, ‘it means us!’27 

On 6 November 1919, The Call celebrated the second anniversary of the Russian Socialist Republic. The 

commemorative contents were prominently advertised on the paper’s front page, including a ‘special article by 

N. Lenin’ and ‘a cartoon by Will Dyson’.28 Whilst the Bolshevik leader’s contribution was the headline attraction, 

more extraordinary was the publication of a cartoon by the doyenne of socialist cartoonists. An Australian who 

moved to London in 1910, Dyson had cartooned at the dissident Daily Herald for almost a decade. Under the 

pre-war editorship of American syndicalist, Charles Lapworth and young typographer and sub-editor, Francis 

Meynell, Dyson’s venomous cartoons against capitalism, militarism and parliamentary politics displayed an 

acidity rarely seen in Britain since the early nineteenth-century.29 Whilst never a card-carrying communist 

himself, Dyson’s legacy resonated through the infant Bolshevik press.30 Plotted across the entire back page, it 

was the only cartoon published over The Call’s four year existence. Entitled, ‘The English in Russia’, Dyson’s 

cartoon depicted a Prussian general (‘Old Order’) kneeling before an allied politician and pleading: ‘Forgive me, 

forgive me – that in my presumption I once hoped to be your equal in brutality!’31 Against the backdrop of the 

Russian Civil War, it presented allied support for anti-Bolshevik forces as equivalent to the Prussian militarism 

defeated by the Entente twelve months before. In the general’s hand was drawn a capitalist top hat containing 

a document, ‘Cordon Sanitaire’, referencing the proposal of French Prime Minister, Georges Clemenceau, for 

the liberated Baltic States to form a defensive cordon against the westward spread of Soviet communism.32 

[Fig.3] 



5 

 

                                                                          

                                                 [Fig. 3]              [Fig.4] 

 

If not uncritical of Bolshevik methods, the Herald was Fleet Street’s most prominent defender of the early Soviet 

Republic. Whilst Dyson had viewed the revolution less optimistically than his colleagues at the paper, its 

publication of secret government circulars on British intervention outraged the cartoonist.33 War Minister, 

Winston Churchill, became a recurrent target of Dyson’s cartoons during the ‘Hands-Off Russia’ campaign.34  

Pro-Bolshevik rhetoric emerged coevally in the Dreadnought’s original cartoons. On 1st November 

Herbert Cole depicted a worker, casting the shadow of ‘Bolshevik International Labour’, being stabbed in the 

back with a knife ‘made in England’. The attacker was the White Army General, Anton Denikin, who Cole drew 

casting the shadow of ‘International Capitalism’.35 The following week his cartoon, ‘John Bull Champion Baby 

Killer’, offered a yet more damning indictment of the allied blockade of the Baltic. Alongside the caption, ‘Holder 

of the World Record: Be British! Women and Children First!’, the cartoon showed John Bull [Britain] jumping on 

a pile of dying children, wielding a club marked ‘blockade’ and a can of stolen ‘milk’, as the mothers of ‘Russia’ 

and ‘Germany’ looked up in tears from their knees.36 [Fig.4] Recalling Dyson, Cole blamed British militarism for 

the starvation and death of innocent women and children. These cartoons marked a striking change in the 

cartoonist’s approach. Whilst containing traces of his earlier allegorical works, the envenomed and unflinching 

nature of Cole’s post-revolution cartoons suggests a radicalisation of his politics and art amidst the brutalising 

context of war. A comparable transformation is palpable in the early Bolshevik civil war posters of Aleksandrs 

Apsitis.37 

Meanwhile, the Comintern’s formation that March had renewed the impetus of Moscow’s call for a 

united British party.38 A cross-party unity committee agreed in principle, but the tactics to be adopted proved 

divisive.39 Each group’s organ asserted their position in both written and pictorial forms. With the WSF and SLP 

leaderships refusing compromise on the BSP’s demand for Labour Party affiliation, the discussions appeared at 

an impasse by the New Year. On 5 February 1920 The Socialist carried a full page cover cartoon on the Paisley 

by-election campaign. The artist ‘Babe’ depicted the Labour candidate wearing a top hat and sandwich board of 

electoral pledges with ‘Wait and See Chloroform for the Masses’ on the front and ‘Capitalism’ on the back 

(reflected in a mirror behind him).40 This editorial cartoon restated the SLP rejection of reformism, but 

willingness to participate in the electoral process to propagate revolutionary socialism. It urged workers not to 

vote for the capitalist serving ‘un-holy trinity’ of Labour or coalition candidates, but to withhold their votes for 

socialism. ‘Babe’ was the only cartoonist prior the CPGB’s foundation to draw original cartoons for more than 

one proto-communist organ, with different works published in The Socialist and Workers’ Dreadnought during 



6 

 

the unity debates.41 Sylvia Pankhurst’s anti-parliamentarianism was by then resolute. A Dreadnought cartoon 

entitled, ‘Capitalists Don’t Need Any Parliamentary Socialists To-Day’, condemned Labour and by extension the 

BSP. ‘Come back when the revolution is on’, a capitalist says to a reformist, ‘I’ll need you then to help me stay in 

power under the cloak of your kind of socialism.’42 During the Paisley by-election, internal disquiet over the SLP’s 

executive’s dogmatic stance prompted the resignation of The Socialist’s editor, Tom Bell, who with Arthur 

MacManus and William Paul had continued unofficial negotiations. That April pro-unity SLP members founded 

the Communist Unity Group (CUG) and stated ‘the urgent demand’ for ‘a policy that will unify all courageous 

elements for immediate revolutionary action.’43 This act of dissent paved the way for the CPGB’s formation that 

summer. The WSF’s Easter conference pre-empted that event by reconstituting itself as the Communist Party 

(BSTI).  

The Federation’s relaunch as the BSTI was marked in the Dreadnought by the publication of a leftist 

‘Constitution for British Soviets: Points for a Communist Programme’. Embedded into the text was a cartoon by 

the foremost cartoonist of Italian socialism, Giuseppe Scalarini. Since the 1890s Scalarini had cartooned for the 

Milan-based organ of the Italian Socialist Party (PSI), Avanti!, for which Pankhurst had contributed articles since 

1918.44 Pankhurst’s contacts in Italy had extended through her relationship with Italian Anarchist, Silvio Corio, 

then on the Dreadnought’s editorial board.45 After covering the preliminary meetings of the Versailles 

conference, Corio and Pankhurst embarked on a European tour of leftist milieu including the PSI congress in 

Bologna, at which the party voted to join the Comintern.46 The introduction of Scalarini’s cartoons to the 

Dreadnought coincided with this tour - the first to be republished, ‘Italy at the Peace Conference’, appeared in 

February. 47 

Over twenty Scalarini cartoons appeared in Dreadnought over the next four years. This relationship was 

at its height during the months preceding the first unity convention, with drawings by Scalarini republished on 

an almost weekly basis between February and July 1920. His cartoons engaged with a range of labour struggles 

and celebrated the early promise of the Soviet Republic. In June, for example, one was prominently reprinted as 

‘Bolshevism: The Hope of the Workers’. It depicted a worker holding an axe aloft to deflect sunlight into the eyes 

of a capitalist.48 As the frequency of their publication increased, the provenance ascribed to Scalarini’s cartoons 

also changed. Initially credited in the Dreadnought as ‘from the Avanti!’; by 1920 their authenticity was being 

more directly assigned as ‘drawn by Scalarini’. This re-ascription of provenance, suggested formalised 

arrangements between the cartoonist and the Dreadnought, with Avanti! no longer cited.49 The universal 

language of political cartooning meant the tropes deployed in these images - class exploitation, militarism, 

censorship - cut across national and linguistic boundaries. This was not crude ‘scissors and paste journalism’.50 

While most US cartoons were simply reprinted, the captions or in-frame para-texts of foreign language cartoons 

were not always directly translated, but rewritten to situate their visual discourse within a British context. A 

cartoon published as ‘Direct Action’ in March 1920 is an example. [Fig.5] Set against the backdrop of a factory, 

it depicted a worker’s hand gripping on a pair of pliers that were squeezing a rotund capitalist. This cartoon had 

originally appeared in Avanti! the previous month, under the title ‘Le Tenaglie’ (‘The Tongs’).51 [Fig.6] When 

reprinted and re-captioned in the Dreadnought, it visualised the BSTI’s line on the futility of industrial 

conciliation.52 



7 

 

 

 

                                                                     

          [Fig.5]                                                                 [Fig.6] 

 

While the contours of these networks remain unclear, evidence of pictorial copy passing through official 

Comintern channels is visible from January 1920. In that month, stock portraits of Russian Bolsheviks and other 

European revolutionaries were published on the front pages of The Call and The Socialist.53 The following month, 

The Call, published a series of emotive photographs depicting ‘Life under the Soviets’. Challenging the reportage 

and atrocity stories published on Fleet Street, they presented the lives of working families in Soviet Russia as 

honourable and progressive, by depicting the first congress of women workers, childcare, leisure, education and 

agriculture.54 As very few Britons had first-hand experience of revolutionary Russia, these images were no doubt 

more significant than lengthy reports in shaping perceptions of the new regime. The following month, The 

Socialist, printed a ‘series of Original Bolshevik Cartoons never before published in Britain.’55 Prominently 

advertised in preceding issues, the cartoons were eventually printed across the cover under the headlines: ‘Art 

and the Fight for Freedom in Russia’ (11 March 1920) and ‘Labour and Art in Russia’ (18 March 1920).56 That 

Soviet cartoons had not been republished earlier in Britain suggests the slow development of journalistic 

networks between Moscow and affiliated parties at the periphery. The Comintern’s structural apparatus 

remained skeletal. Before the 1921 formation of the Orgbureau and its sub-departments for agitprop and 

publishing, the ECCI Secretariat coordinated the channels of contact.57 Nonetheless, informal relations between 

activists or parties remained integral to the production and circulation of revolutionary cartoons within and 

across national boundaries.  

 

II) The Communist Party press, 1920-25. 

  

The final issue of The Call was published two days before the founding convention of the CPGB in July 1920. Its 

editorial explained that ‘the BSP will cease its separate existence’ and the Communist Party will ‘establish at the 

same time its own weekly organ, for the expression and advocacy of the fundamental principles and policy.’58 

The following week, The Communist, was launched from the former paper’s offices, with Fred Willis retaining 

the editor’s chair. Given the paucity of cartoons in The Call, it is no surprise that the only pictorial copy printed 

in The Communist under Willis were occasional photographs.  



8 

 

While The Communist featured no cartoons, their importance to the independence of The Socialist and 

Workers’ Dreadnought were amplified, as they continued to critique the CPGB’s direction.59 On 2nd September 

1920, The Socialist’s leading article, ‘The Tall Hat: A Tale of Unity’, featured a roughly drawn cartoon by ‘WM’. 

[Fig.7] It depicted a worker stood on a hillside marked ‘SLP tactics’, with ‘revolutionary activities’ being 

illuminated by the sun of ‘social revolution’. As he looked down over the valley below strewn with ‘compromise’, 

‘reaction’ and ‘Labour Party affiliation’, the worker commented to the reader ‘That’s no place for me.’60 

Discarded on the ground was a copy of ‘St. Paul’s epistle on unity’, satirising the founding principles of the CPGB 

as akin to the Paul the Apostle’s New Testament book on Christian entity.    

   

 

[Fig.7] 

 

Despite Pankhurst’s clashes with Lenin over parliamentary action at the Second Comintern Congress, 

her journalistic talent was recognised by Moscow. Since the Comintern’s formation she had been British 

correspondent of the Communist International. In December 1920 Zinoviev threatened to shift responsibly for 

its English edition from the CPGB to Pankhurst.61 By that time she advocated entering the CPGB to consolidate 

its left-wing, which the BSTI did at the second unity convention in Leeds.62 The organs of its new constituents 

soon became problematic. The executive recommended that Solidarity (Shop Stewards and Worker Committee 

Movement), The Plebs (Plebs League), and The Worker (Communist Labour Party) were admissible for circulation 

within the party due to their educational or industrial value, but that the Workers Dreadnought, The Socialist, 

and others should be barred for being ‘unorthodox from the party standpoint’.63 With typical defiance Pankhurst 

retained the Dreadnought, as an ‘independent support’ to the party from its left.64 On 9th April its cartoon 

depicted a ‘left wing’ worker, flying flags of the ‘International’ and ‘Communism’, looking down suspiciously at 

an ‘ILP’ member carrying a knapsack and dressed in a plaid jacket and bonnet rouge: ‘Comrade, don’t’, he urged 

the communist worker, ‘You’ll get hurt.’65 The cartoon ridiculed middle-class reformists in the ILP who had 

shunned Comintern affiliation.66 

To reflect the CPGB’s expansion, the chairman Arthur McManus invited Francis Meynell to redesign The 

Communist. A former member of the WSF, Meynell had resigned from the Daily Herald over his role in the 

Bolshevik jewels scandal of 1920.67 He agreed to edit The Communist for a six month period, with Raymond 

Postgate as sub-editor.68 Meynell was given free licence over the paper’s design and contents, which allowed 

him to experiment with typography and cartooning, something financial constraints had stymied during his 

Herald redesign.69 It has been estimated that The Communist was allocated some £12,000 of the £55,000 the 

CPGB officially received from the Comintern channels that year.70 This provided Meynell with a production and 

staffing budget that Willis or Pankhurst would have dreamed of. The new look weekly relaunched on 20 January 



9 

 

1921.71 Political cartoons were introduced as a core component of its armoury. The Communist regularly 

featured between four and eight cartoons, across its usual twelve page format, a quantity unprecedented in a 

British newspaper. Drawn by ‘Westral’, its first cartoon, ‘The Gate to More’, was positioned across the new 

editorial centrefold, signalling Meynell’s commitment to pairing written and visual copy.72 Westral’s identity 

remains a mystery, although as the artist’s cartoons were only published (or republished) during Meynell’s 

editorial tenure, it is clear that Westral was closely aligned to the editor, if not Meynell himself.73 Fear of legal 

prosecution or professional alienation prompted many revolutionary artists to use pennames. Early communist 

cartoonists, such as ‘Willy’, ‘Babe’, ‘Redcap’ and ‘Rouge’ remained ‘shadowy figures’.74 Whilst subverting the 

cult of journalistic celebrity nurtured by ‘New Journalism’, their pseudonyms acquired a notoriety of their own.   

The second issue, featured a cartoon from the pen of another unknown artist, ‘J.D. Bream’.75 Entitled, 

‘The Power to Be!’ it contained the only direct reference to the unity debates to appear in The Communist’s 

cartoons. Updating the work of nineteenth century French satirist, Honoré Daumier, it depicted Winston 

Churchill, Lloyd George and Labour MPs Ramsay MacDonald and Jimmy Thomas, fleeing from a towering worker 

marked ‘Communist Unity’.76 The same issue saw the arrival of Will Hope. Following spells at New Zealand Truth 

and New York Globe, Hope had been appointed by Meynell to illustrate the Daily Herald’s sports page in 1918, 

where he had regularly appeared alongside Dyson.77 Hope’s heavy, sometimes crayoned, lines were not 

dissimilar from his fellow Australasian, while his left-wing credentials had been honed at the Truth under the 

editorship of Robert Hogg, a former activist in the Scottish ILP, who turned the paper towards revolutionary 

industrial unionism during New Zealand’s general strike of 1913.78 After his first cartoon for The Communist, 

Hope took Meynell’s advice of changing his signature to ‘Espoir’.79  

While Hope and Westral provided editorial cartoons, artists like Michael Boland and Redcap 

contributed works for other sections of the paper.80 Editorial comment about its cartoons became a common 

feature of The Communist, asserting their meaning to the reader. To circumvent a wholesalers’ boycott, for 

example, Meynell creatively purchased multi-page advertisements in the Herald, using the space to print 

extracts from The Communist and descriptions of its cartoons.81 A week after the Herald advertisement, 

Meynell’s editorial ‘Breaking down the Boycott’ was embedded with a cartoon that depicted a communist 

worker ‘rubbing their noses in it!’ by crushing ‘Wholescale News Agents’ and the ‘Secret Service’.82 The ongoing 

crusade against British Bolshevism of Scotland Yard chief, Sir Basil Thomson, made printers and distributors 

weary of communist associations. 

Unlike in The Socialist or Workers Dreadnought, cartoons syndicated from Comintern or other left-wing 

publications were rarely republished under Meynell. Its early cartoons were explicitly by-lined ‘Drawn for the 

Communist’. This proclamation of provenance reflected the editor’s desire for vibrant originality.83 When 

cartoons from other publications were occasionally featured, they did so out of necessity or as carefully selected 

supplements to original drawings. For instance, after the confiscation of cartoons during a police raid in May 

1921, the next issue carried a work by The Liberator’s William Gropper.84 By extension, the international struggle 

featured less prominently, although The Communist’s cartoons on British rule in Ireland or India were no less 

scathing than those more regularly published on domestic issues.85 



10 

 

The policies of Lloyd-George’s coalition, and the supposed inability of Labour to hold them to account, 

were the cartoon’s primary targets. As in the old Daily Herald, they attacked Conservative, Liberal and Labour 

politicians with equal vigour. This was most apparent during the mining lock-out of April 1921.86 The Labour MP 

and National Union of Railwaymen (NUR) leader, J.H. Thomas, sued The Communist for libel over written and 

cartoon representations of his alleged role in the events of ‘Black Friday’. Thomas’ National Union of Railwaymen 

(NUR) and the National Transport Workers Federation (NTWF) had withdrawn solidarity for the Miners’ 

Federation of Great Britain (MFGB) in its dispute over safeguards for post-war de-nationalisation. The case 

became the first in Britain for over a century in which graphic satires of a national political figure were 

successfully prosecuted.87 Espoir’s infamy in communist circles was thereafter secured, temporarily moving him 

out of Dyson’s shadow. 

Meynell departed The Communist at the end of his six month contract, leaving the same month that 

Dyson left the Daily Herald.88 Due to financial constraints, no immediate replacement for Dyson was appointed. 

Cartoons were published only sporadically, and those that did appear were often reprinted from foreign socialist 

papers.89 From September, however, intermittent cartoons by Will Hope were strikingly published in the 

Herald.90 These works were of a different temper, with his penetrating attacks in The Communist as ‘Espoir’ 

blunted in the Herald where he signed his own name. Two cartoons published in the respective papers during 

the second week of October illustrate this point. In the Herald, Hope parodied the impotence of the coalition 

government to tackle unemployment by framing Lloyd George mopping his brow and exclaiming, ‘Phew!’, under 

the heat of ‘unemployment crisis’ beaming down from the sun above.91 The next day, Hope’s ‘Espoir’ cartoon in 

The Communist made a more wounding incision to Lloyd George’s reconstruction pledge.92 Entitled ‘Homes For 

Heroes’, it portrayed an emaciated worker being nailed into a coffin marked ‘unemployment’ by three cigar 

smoking rotund capitalists wielding mallets marked ‘wage cuts’ and ‘starvation’. By the coffin’s side rested a 

wreath ‘to hell-he-go-land’, signed ‘from the bosses.’  

                                                                                   

                                                                                                 [Fig.8]                                                                        

With the Thomas libel trial less than two months away, Hope’s cameos in the Herald began when his 

stock was highest in far left circles. But how his talents should be utilised in service of the Party was questioned, 

as the Comintern prompted a review of its national organs. 

Meynell’s tenure marked The Communist’s heyday, but the organ became a point of internal conflict 

reflecting broader debates over the party’s future course.93 MacManus felt the paper under Meynell had 

‘directly or indirectly increased the prestige and standing of the party’.94 Others were less supportive, with 

editorial opportunism and rising costs frequent criticisms. The Communist, it was argued, had become the ‘kept 



11 

 

preserve of a clique’, with Pankhurst claiming it had ‘fallen largely into the hands of the ‘Daily Herald’ group’.95 

Meynell later admitted its resemblance to an old social democratic organ, ‘a paper by intention for working-

class people but by its style addressed almost wholly to middle-class intellectuals’.96 As Meynell himself later 

recognised: ‘I doubt whether there could ever have been a political party organ that showed so little awareness 

of its party’s ideology … The simple fact is we wrote and cartooned for ourselves’.97 Such an approach was out 

of step with the Comintern’s theses and Zinoviev’s memorandum, which reached London that September. In the 

same month, Pankhurst’s unwillingness to submit the Dreadnought to the party executive, led to her expulsion 

from the CPGB.98 In a front-page editorial, Pankhurst described the party as ‘passing through a sort of political 

measles called discipline which makes it fear the free expression and circulation of opinion’. The Dreadnought 

she contended was alive to leftist minority debates of the wider international movement ‘not discussed in The 

Communist.’99 The former limped on independently, with reduced cartoon copy, before eventually folding in 

1924. 

In response to Moscow’s concerns over the progress of its British comrades, a party commission of 

Harry Pollitt, Albert Inkpin and Rajani Palme Dutt were charged with ‘Bolshevising’ the party and centralising its 

federal structure. In a memorandum to the Executive in early 1922, Dutt offered a scathing indictment of the 

organ and recommended a ‘complete review’ of its organisation, distribution and finance. He felt the circulation 

increase under Meynell was ‘artificial’ and the result of Black Friday. ‘The paper did nothing to educate the 

public’, he argued, ‘it fails to lead, has no clear drive or purpose or relation to Party activity.’100 Turning more 

specifically to its use of cartoons, Dutt contended that such ‘devices’ should be used for ‘driving home the 

organising point, never for purely journalistic purposes’.101 Instead of ‘tickling the public’ cartoons ‘should only 

be selected for direct agitational value’. He also viewed culling cartoons as a means of offsetting heavy financial 

losses, with one of the ‘principal items upon which saving has been made’ being ‘the cessation of payment to 

cartoonists’.102 There was no space for a reckless organ staffed by mercurial professional journalists or 

cartoonists, with no cartoonist listed in the recommended staff.103  What was needed was a paper run in a spirit 

of revolutionary sacrifice by ‘a devoted band of voluntary workers.’104 In this context, Hope’s moonlighting at 

the Herald was financially understandable.  

Dutt’s recommendations were incorporated near verbatim in the final report ratified by the 1922 

Annual Conference. But their demotion of cartooning as communist agitation was at odds with Zinoviev and 

other ECCI members. Leon Trotsky’s critique of the French Communist Party’s daily L’Humanité, similarly 

condemned its ‘vagueness’ of editorial line. Far from dispelling ‘the prejudices of parliamentary reformism and 

anti-parliamentary superstitions of anarchism’, he contended, its reports were ‘slurred over in … superficial 

contradictions, and in making puns and jokes.’ Like Zinoviev, however, Trotsky emphasised the value of its 

cartoons, by expressing his ‘admiration for the work of your paper’s wonderful cartoonist, Gassier’ [Henri Paul 

Gassier].105 Dutt’s contrasting interpretation to Zinoviev and Trotsky of the role of cartoons in a Bolshevised 

organ, played out in the Communist Party press over the next two years. 

As the Comintern’s ‘united front’ was rolled out, The Communist’s editorials and cartoons were 

tempered. Direct attacks on individual Labour officials were replaced by broader warnings. Communists were 

encouraged into tactical alliances with other labour parties, promoting the common cause of defending the 



12 

 

‘immediate, basic interests of the working class against the bourgeoisie’.106 During the Engineering Lockout, for 

example, Hope’s editorial cartoon of 18 March 1922 visualised, ‘a message to the General Council’. It depicted 

the locked-out miner of Black Friday, asking the reader: ‘Don’t leave the Engineers to fight alone. Remember 

what happened to me when I was deserted.’ The adjacent editorial demanded: ‘Fight Like Hell… We Demand a 

Special All Labour Congress To Make The United Front – To Stop The Retreat’.107 The party’s cartoonists had 

realigned their sights. 

This coincided with cartoons from other Comintern papers being reprinted with greater regularity. In 

light of Dutt’s memorandum, this change was as financial as political. Like in the Dreadnought after 1918, 

cartoons were reprinted most commonly from The Liberator, which in October 1922 formerly aligned to the 

Workers Party of America (the legal manifestation of the Communist Party USA).108 Meanwhile, Dutt and former 

Labour Research Department colleague, Robert Page Arnot, were charged with realising Lenin’s vision for a 

quasi-independent international monthly under communist editorship. The Labour Review was launched in July 

1921, with its name and contents exuding the ‘united front’.109 This line took pictorial form through its ‘Cartoons 

of the Month’, a periodic review of international cartoon discourse, not unlike that pioneered in W.T. Stead’s 

Review of Reviews. It contained four cartoons on average, with their paper and country of origin attributed.110 

Some were lifted from Comintern organs already familiar to the British left, such as L’Humanité, The Liberator 

and Avanti! Others were from social democratic organs, like New York Call, De Notenkraker (Dutch Social 

Democratic Workers Party), Die Freie Welt (German Independent Social Democratic Party) and even the French 

anarchist weekly, Les Hommes du Jous.111 By April 1922, however, the publication of cartoons had ceased, 

accompanied by an announcement that future issues would be sold at a reduced price: ‘we wished to establish 

the conception of quality first and foremost… whatever the cost involved in the form of cheapening production 

and the foregoing of returns on the part of contributors and workers on the journal.’112 Cartoon copy had again 

been sacrificed. Though cheaper than commissioning originals, even reprinting cartoons could prove too costly.  

Later that month, Hope took a break from The Communist, officially to further his artistic education. His 

departure from the journal was accompanied by a glowing farewell, reflecting his cult status on the paper: 

 

This number of the COMMUNIST contains, we regret to say, what will be our last regular cartoon 

for some while from our Comrade Espoir. Espoir is going to Germany for a while to fraternise with 

artists there and learn, as he puts it, from the Bavarian masters. We shall receive sketches from 

him from time to time, but his usually weekly comment upon passing events will be lacking for 

some little while.113 

 

The stylistic similarities of Hope’s cartoons to those of the Munich based periodical, Simplicissimus, had been 

noted by contemporary commentators.114 Germany had become a key site for revolutionary graphic art after 

the German Revolution, through the ‘November Group’ (f.1918) and Union of Communist Artists of Germany 

(f.1924) of which cartoonist George Grosz was founding chairman.115 Whether or not Hope visited these groups 

is unknown. His work continued to appear in the British party press. 

 From the CPGB’s foundation, Moscow had pressured their British comrades to produce a daily paper. 

The Executive remained resolute in their assessment that a daily was beyond the party’s organisational and 

financial means.116 During the 1922 General Election, the Communist Daily was trialled, with Comintern 



13 

 

support.117 Launched on Monday 13th November, its front page proclaimed ‘the first number of the Worker’s 

Daily of the future is here!’ The banner headline: ‘Lenin on the Election … ‘Vote down the candidate of every 

capitalist party… Support the Labour and Communist Candidates.’ Inside featured two ‘Espoir’ cartoons that 

gave visual form to this rhetoric. The first entitled ‘The Scab’ depicted a worker in a polling booth. Faced with a 

straight choice between ‘capitalism’ and ‘labour’, ‘the scab’ was shown voting for the former. The second 

cartoon entitled ‘The Menace’ was more sinister, depicting the Labour Party as a pawn dressed in a bearskin of 

the Queen’s Grenadier Guards, whilst looming behind was a worker with a clinched fist: ‘We do not fear the 

Labour Party’, the caption reads, ‘but the men behind it (any speech by any Capitalist Politician)’. Espoir’s parody 

of the PLP as a pawn of the establishment would have done little to quell Labour fears over CPGB intentions.118 

[Fig.9] 

 

 

[Fig.9] 

 

Two months later in February 1923, The Communist was replaced by the Workers’ Weekly. Dutt was 

again made editor, with Tom Wintringham as sub-editor - a position he also held on the Communist Daily.119 

They aspired to produce a paper built solely upon the edicts of Moscow. In Dutt’s words: ‘the first real attempt 

at a real workers’ newspaper that will be to the English workers what Pravda has been to the Russian workers.’120 

Cartoons by amateur rank-and-file artists featured rarely, however.121 In its early editions cartoon copy was 

commonly restricted to an editorial cartoon by Boland, with Espoir cartoons published on occasion.  

The rebranding broadened the party organ’s appeal. By The Communist’s final number, circulation had 

fallen to 17,000, but in the Weekly’s first month this had risen to 50,000, before averaging between 35,000 and 

40,000 at the General Election of November 1923.122 That campaign was again fought on a united front platform. 

The week before the nation went to polls, Boland’s front-page cartoon reworked the template of Bream’s 1921 

‘communist unity’ cartoon by drawing a giant smiling worker standing over a city and holding a policy manifesto 

before him: ‘vote Labour and Communist; no divided ranks’, it read, ‘a workers’ government, a workers’ 

program.’ Cowering in horror, beneath the worker, were Lloyd-George, Churchill, Stanley Baldwin and Herbert 

Asquith. Above the cartoon the banner headline charged: ‘Return working class representatives and make them 

fight on the Communist Programme.’123 

Dutt’s editorials welcomed the prospect of a minority Labour Government, which was met with horror 

by other sections of Fleet Street. While MacDonald’s administration was in power, newspaper cartoonists 



14 

 

contested tropes of imminent ‘Red Ruin’.124 This coincided with a change in the Daily Herald’s approach to 

cartooning. After three years of infrequent contributions and syndicated cartoons, original political works again 

became prominent. Backed by new finance, the editor, Henry Hamilton Fyfe looked to utilise talent from the 

wider movement. Despite the increased sensitivity of the Labour leadership to Bolshevik infiltration, Fyfe 

appointed Hope to the Herald’s permanent staff in March 1924. When a disciplined Labour daily seemed 

paramount, the recruitment of a past nemesis of that party was bold and politically sensitive. Whilst the 

reasoning behind the decision is absent from the records, a number of factors could have smoothed Hope’s 

appointment. Firstly, if his Communist cartoons had been a double-edged success, their public impact was 

indisputable. In his previous editorial role, Fyfe had transformed the Daily Mirror into a popular illustrated paper 

through elevated use of cartoons and photojournalism.125 If communist cartooning remained at the vanguard of 

British left-wing cartooning, Hope’s appointment may have seemed a risk worth taking. Secondly, Lansbury as 

General Manager and Director remained influential on the Board, from which Thomas had resigned due to his 

appointment as Colonial Secretary.126 For Hope, the prospect of paid cartooning and ‘united fronts’ may have 

eased his political conscience over the move. 

As the Herald extended its cartoon copy, so too did the Workers’ Weekly. This coincided with a scathing 

memorandum from Zinoviev on ‘The Immediate Tasks of the British Communist Party’: ‘The editorship of the 

weekly organ is far from satisfactory’, he wrote. The task of the party ‘was not to repeat stereotyped phrases 

about the united front, but at every step to expose the milk and water and treacherous character of MacDonald’s 

so-called ‘Labour Government’. It must raise the tone of its agitation to the stage of lashing and branding…’.127 

In the issues that followed this damning critique, a more dynamic approach to cartooning is evident in the 

Weekly. Multiple cartoons by Michael Boland (now signed as ‘Michael’) were printed each week, with calls for 

unity increasingly prefixed by direct criticism of MacDonald’s administration.128 During this period, the Weekly 

also began to contest the cartoons of rival labour weeklies. On 18 July, as the Prime Minister chaired the London 

conference on German reparations, the Weekly featured a cartoon previously published in the ILP organ, New 

Leader. To challenge the cartoon’s intended meaning, the original was altered and printed on the Weekly’s front-

page. ‘The above’ the caption read; 

 

is a copy of a cartoon which appeared in last week’s ... official ILP organ. The only alteration that we 

have made is in the face of the cat [MacDonald]. The cartoonist advises the worker’s ‘to beware’. 

We ask them to beware also of a party which condemns reparations in cartoons, but supports them 

in practice.129 

 

The cartoon challenged MacDonald’s about-turn over Labour’s manifesto pledge to revise the Versailles 

settlement on reparations. This practice of remediating rival cartoon copy was unheralded in the British 

communist press. 

Despite Dutt’s previous ambivalence over the value of cartooning, the party organ’s cartoon copy was 

reinvigorated. An ongoing deference to pre-Bolshevised forms was apparent in this process. That year’s bumper 

May Day issue mirrored Meynell’s Communist by printing eight cartoons in single-panel and banner forms. 

Works by ‘Michael’ and ‘Lemen’ - on pages one, three and five - attacked capitalism and Labour in tandem. More 



15 

 

striking, however, was the back-page devoted to ‘May Day Memories of a Workers’ Daily’. The daily paper in 

memoriam was the pre-war Daily Herald and four Will Dyson cartoons were boldly reprinted – ‘with 

Acknowledgements’. [Fig.10]  

 

[Fig.10] 

 

Underneath a bordered appeal was made to the movement: ‘A Workers’ Daily is needed by the Workers’ 

Movement. It is needed to fight for the workers, as the old ‘Daily Herald’ once fought, and show up the sham of 

the ‘Labour’ leadership.’130 The cartoon gradualism of the ‘new’ Labour-owned Herald prompted the Weekly to 

recall the cartooning spirit of Dyson along communist lines.131 Yet, some within the party like Robert Page Arnot, 

believed that Dyson’s cartoons could not compensate for a genuine communist paper: ‘the organism of a real 

party. Not all the various bodies and organs that had grown up in the movement ten years before could make 

up for that lack, not even the pre-war Daily Herald with its Dyson cartoons.’132  

This rekindling of the Herald’s dissident past was unlikely to have pleased the Labour hierarchy. Will 

Hope’s tenure at the paper proved short-lived. During the final two months of 1924 his cartoons were gradually 

superseded by those of ‘AG’.133 Enduring communist associations troubled the paper’s board, and contributed 

to Hope’s sacking in early 1925. In the immediate aftermath of the minority government’s electoral defeat, the 

Labour National Executive re-endorsed the controversial Edinburgh amendment of 1922, reminding 

Constituency Labour Parties that no member of the CPGB could be endorsed as a Labour candidate for any public 

institution. The Weekly’s pre-election edition returned to the more formulaic ‘unity front’ rhetoric of the 

previous campaigns, with Hope’s ‘Espoir’ cartoon ‘The Scab’ reprinted.134 Later that year, Clifford Allen the ILP 

chairman, gave a scathing assessment of Fyfe’s Herald as part of a ‘Sub-Committee on Editorial Policy’. He argued 

that ‘what is wrong with the Daily Herald is its spirit’ and placed the blame at the feet of Lansbury (‘its past 

owners and staff’): ‘It was and still is a semi-minority movement conspiracy … it cannot completely rid itself of 

the hideous hypocrisy of its old proprietors, who lifted their eyes to heaven with brotherly love on the tips of 

their tongues and fraternal hate on the tips of their tails.’135 In a clear nod to likes of Hope and Postgate (then 

foreign editor), Allen remonstrated: ‘Bound up with this is the folly of permitting Communists or strategically 

retired Communists to be in important positions on the staff.136 The use of the term ‘strategically retired’ 

suggests that such rapprochement was perceived as cynical or subversive. Postgate departed the Herald soon 



16 

 

after with Lansbury, who resigned from the board ahead of an editorial review. Within weeks of their departure 

from the Herald, Lansbury, Meynell, Postgate and Hope were briefly reunited at Lansbury’s Labour Weekly 

(1925-27).137 Hope’s trade union the London Society of Compositors refused to contest his sacking and he soon 

immigrated to Canada. Writing to his old comrade Willie Gallagher in 1963, Hope recalled the damage done to 

his reputation: ‘it was very hard for me to leave Fleet Street, but there was no alternative… I beat it to a foreign 

country to regain my union card. I was hoping to return, but when [Sir Basil] Thomson invaded … the apple card 

was upset.’138 For the time-being at least, the pioneers of communist cartooning in Britain had been silenced.  

 

Conclusion 

  

The 1930s saw an expansion of communist cultural activism, with Britain’s revolutionary artists organising 

collectively for the first time.139 The Daily Worker was presented as a break from the past, yet the approach to 

cartooning of its weekly predecessors was slow to fade from its pages.140 Early issues reprinted old cartoon stock 

by ‘Espoir’ and ‘Redcap’, alongside new cartoons and those from Comintern organs like Pravda and The 

Liberator.141 This article has argued that British communists mined indigenous and overseas cartooning cultures 

to contest the internal, national and international debates that shaped their movement after the Bolshevik 

revolution. During the early 1920s, communist organs moved to the forefront of left-wing cartooning in Britain. 

Despite the aspirations of their artists and editors, only Meynell’s Communist fused revolutionary politics and 

art in a format comparable to the organs of their German or American comrades. Transnational networks 

facilitated the reprinting and remediating of cartoon copy from across the international movement - processes 

driven by restricted resources as well as ideology. The value of cartoon copy was contested within the party and 

reflected in broader debates with Moscow. Whilst Dutt attempted to homogenise cartoon forms and practices 

through Bolshevisation, a vibrant culture of communist cartooning was sustained, as Zinoviev and others 

encouraged local artistic activism within official party lines. Whilst the informal print networks of the early 

movement were increasingly formalised by the Comintern’s apparatus, the first generation of communist 

cartoonists drew as much from the print traditions of their social democratic forebears, as those of their 

comrades in Moscow and beyond. 

 

Notes 

 

1 Cartoon series, ‘The Vicious Circle’, Workers’ Dreadnought, 12 June 1920, et al.  

2 The Moscow-based Communist International (Comintern or Third International) was founded in March 1919 

to coordinate world socialist revolution along Bolshevik lines. 

                                                      



17 

 

                                                                                                                                                                     
3 Original emphasis. See G. Zinoviev, ‘The Character of our Newspapers’, Bulletin of the Executive Committee of 

the Communist International, No. 1, 8 Sept. 1921, pp28-9; and Theses on the Organisational Structure of the 

Communist Parties, the Methods and Content of their Work, Third Congress of the Communist International, 12 

July 1921. 

4 Zinoviev, ‘The Character of our Newspapers’, p28. 

5 Ibid. 

6 Communist artists in Germany and the United States have received notable attention. For the USA, see 

A.Hemingway, Artists on the Left: American Artists and the Communist Movement, 1926-1956, New Haven, 

Yale University Press, 2002; R. Fitzgerald, Art and Politics: Cartoonists of the ‘Masses’ and ‘Liberator’, 

Westport. Conn., 1973. For Germany, see W.L. Guttsman, Art for the Workers: Ideology and the Visual Arts in 

Weimar Germany, Manchester: Manchester University Press, 1997; B. I. Lewis, George Grosz: Art and Politics 

in Weimar Republic, Princeton: Princeton University Press, 1971. 

7 See R. Radford, ‘To Disable the Enemy: The Graphic Art of the Three Jameses’ in A. Croft, ed., A Weapon in 

the Struggle: The Cultural History of the Communist Party in Britain, London: Pluto Press, 1998, pp28-47; R. 

Radford, Art for a Purpose. The Artist's International Association 1933-1953, Winchester: Winchester School of 

Art Press, 1987. 

8 See also S. S. Hyde, ''Please, Sir, he called me 'Jimmy!'' Political Cartooning before the Law: ‘Black Friday’, J.H. 

Thomas, and the Communist Libel Trial of 1921', Contemporary British History, 25:4, 2011, pp521-550. 

9 The CPGB was the product of two far left unity conventions. The first (31 July-1 August 1920) grouped the 

British Socialist Party (BSP) and Communist Unity Group of the Socialist Labour Party (CUP/SLP), with elements 

of the Shop Steward and Guild Movements. The second (January 1921) incorporated the Workers’ Socialist 

Federation / British Section of the Third Communist International (WSF / BSTI) and other smaller bodies, 

including some left-wing members of the Independent Labour Party (ILP). 

10 For the issue of transnationalism in labour history more generally, see A. Taylor, ‘Essay in Review: The 

Transnational Turn in British Labour History’, Labour History Review, 81, 1, April 2016.  

11 For the culture of reprinting, see M.L. McGill, American Literature and the Culture of Reprinting, 1834–1853, 

Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2003; B. Nicholson, ‘You Kick the Bucket; We Do the Rest!’: 

Jokes and the Culture of Reprinting in the Transatlantic Press, Journal of Victorian Culture, 17, 3, 2012, pp273-

286. 

12 Hyndman had been the dominant force behind the radical Democratic Federation (1881) and its socialist 

descendants the Social Democratic Federation (1883-1906) and Social Democratic Party (1906-1912). 

13 ‘Our Policy’, Call, 24 Feb. 1916. 

14 Women’s Dreadnought, 8 March and 21 March 1914. 

15 See W. Crane, ‘Labour’s May Day [1895]’ and ‘The Cause of Labour is the Hope of the World [1894], Workers 

Dreadnought, 18 Dec. 1915; and [Fig.1] W. Crane, ‘Communism’, Workers Dreadnought, 9th Dec. 1922. 

16 Sylvia Pankhurst quoted in Ticknor, The Spectacle of Women, p32. 

17 Cole contributed to the paper between 1916 and 1922. For his book engraving career, see B. Peppin, 

Dictionary of British book illustrator in the twentieth century, London, 1983. Jefferies was more widely known 



18 

 

                                                                                                                                                                     

under her married name, Hilda E. Bonsey. For an example of work in the Dreadnought, see H. E. Jefferies, 

[Liberty], Workers’ Dreadnought, 5 May 1917. 

18 B .Winslow, Sylvia Pankhurst: Sexual politics and political activism, London: UCL Press, p20. 

19 Quoted by R. Fitzgerald in J.R. Conlin, The American Radical Press, 1880-1960, Westport and London: 

Greenwood Press, 1974, p532. 

20 R. Walker, ‘Democracy! [from New York Call], Workers’ Dreadnought, 28 July 1917. See also ‘Suppression of 

a Pacifist Riot [from New York Call]’, Workers’ Dreadnought, 18 Aug. 1917. 

21 For the SLP see R. Challinor, Origins of British Bolshevism, London, Croom Helm, 1977. 

22 Due to the government’s refusal to issue passports, British delegates had been absent from the conferences 

of the ‘Zimmerwald left’ in 1915 and 1916, see Thorpe, British Communist Party and Moscow, p21. After the 

Bolsheviks rejected the proposal to invite both pro- and anti-war socialists, a smaller third ‘Zimmerwald’ 

congress was convened, see R. Craig Nation, War on War: Lenin, the Zimmerwald Left, and the Origins of 

Communist Internationalism, Durham: Duke University Press, 1989. 

23 The Socialist, April 1918. 

24 B. Willy, ‘Free Russia’, Workers’ Dreadnought, 4 May 1918. 

25 Babe, ‘The Election, 1918’, Workers’ Dreadnought, 7 Dec. 1918. 

26After the closure of The Masses, Max Eastman, launched The Liberator in 1918. The old staff were retained, 

but their bohemian spirit was quickly drained by the factional disputes between and within the Communist 

Labor Party and Communist Party of America. These prompted the departure of Art Young, who in 1919 

formed the short-lived monthly, Good Morning. See Unid., ‘Society note from Moscow’ (from Good Morning), 

Workers’ Dreadnought, 27 Sept. 1919; A. Young, ‘Everything was all right’ (from Good Morning), Workers’ 

Dreadnought, 23 Oct. 1920. 

27 C. Weed, ‘I know what this Bolshevism means’ (from The Liberator), Worker’s Dreadnought, 16 Aug. 1919. 

28 The Call, 6 November 1919. 

29 See Hyde, ‘Highly Coloured Fiction’, ch5-6; J. Jensen, ‘‘Curious! I seem to hear a child weeping!’: Will Dyson 

(1880-1938)’, 20th Century Studies, 13-14 (1975); J. Jensen, Will Dyson: A Sort of Bird of Freedom, Canterbury: 

University of Kent, 1996. 

30 A Dyson cartoon reprinted from the Herald had featured on the Dreadnought’s front page in 1914, see W. 

Dyson, ‘Whom War Threatens’, Workers Dreadnought, 8 Sept. 1914. The Herald’s editor, George Lansbury was 

then secretary of the ELSF. Dyson cartoons would later be reprinted in Solidarity, organ of the Shop Stewards 

and Workers' Committee Movement (SSWCM) in 1921. 

31 W. Dyson, ‘The English in Russia’, Call, 6 Nov. 1919. 

32 For the ‘Cordon Sanitaire’, see J.M. Thompson, Russia, Bolshevism, and the Versailles Peace, Princeton: 

Princeton University Press, 2015, pp33-60.  

33 R. McMullin, Will Dyson: Cartoonist, Etcher and Australia’s finest War Artist, Sydney: Angus and Robertson, 

1984. 



19 

 

                                                                                                                                                                     
34 See W. Dyson, ‘The Allies and the Socialist Republics’, Daily Herald, 6 May 1919. For the ‘Hands-Off Russia’ 

movement, see L.J. Macfarlane, ‘Hands Off Russia: British Labour and the Russo-Polish War, 1920’, Past & 

Present, 38, 1967, pp126–152. 

35 H. Cole, ‘Bolshevik International Labour’, Workers’ Dreadnought, 1 Nov. 1919. 

36 H. Cole, ‘John Bull – Champion Baby Killer’, Workers’ Dreadnought, 8 Nov. 1919. 

37 For example, A. Apsit, ‘Year of the Proletarian Dictatorship’, coloured lithograph, 1918 and A. Apsit, ‘The 

Tsar, the Priest and the Rich Man on the Shoulders of the Labouring People’, coloured lithograph, 1918. S. 

White, The Bolshevik Poster, New York: Yale University Press, 1988, pp18-38. 

38 The Call, 9 October 1919. 

39 Of the parties represented on the unity committee, the BSP and SLP advocated parliamentary campaigning 

to which the WSF and South Wales Socialist Society were resolutely opposed. The BSP was alone in demanding 

the new organisation seek Labour Party affiliation, which the others roundly rejected on anti-reformist 

grounds.  

40 Babe, ‘Damaged Goods at the Paisley Election’, The Socialist, 5 Feb. 1920. 

41 For Babe in the Dreadnought, see Babe, ‘What are you crying for…?’, Workers’ Dreadnought, 22 Nov. 1919. 

42 Unid., ‘Capitalists don’t need any parliamentary socialists to-day’, Workers’ Dreadnought, 29 May 1920. 

43 ‘Manifesto of Communist Unity’, SLP Unofficial Conference, Nottingham, 3-4 Apr. 1920, CPGB Archives, 

CP/CENT/LONG/01/01.  

44 Pankhurst also later wrote for Antonio Gramsci’s, L’Ordine Nuovo, and Amadeo Bordiga’s, Il Soviet. See 

Winslow, Sylvia Pankhurst, p136.  

45 A printer and typographer by training, Corio had co-founded several émigré anarchist papers, including 

Freedom and L’Internazionale, after moving to London in 1901. He had written on international affairs for 

Avanti!, Justice and Daily Herald. See P. Di Paola. The Knights Errant of Anarchy: London and the Italian 

Anarchist Diaspora, 1880-1917, Liverpool: Liverpool University Press, 2013. 

46 The party would split with the Italian Communist Party in 1921 under Giacinto Menotti Serrati, editor of 

Avanti! since 1914. 

47 Scalarini, ‘Italy at the Peace Conference’, Workers’ Dreadnought, 1 Feb. 1920. 

48 G. Scalarini, ‘Bolshevism: The Hope of the Workers’, Workers’ Dreadnought, 12 June 1920. 

49 The change in attribution occurred with ‘A View of the European Situation’, Workers’ Dreadnought, 21 Feb. 

1920. 

50 For ‘scissors and paste journalism’, see C. Feely, ‘Scissors and Paste Journalism’, in Dictionary of Nineteenth 

Century Journalism in Great Britain and Northern Ireland, ed. by L. Brake and M. Demoor, London: Academia 

Press, 2009, p561. 

51 Scalarini, ‘Direct Action’, Workers’ Dreadnought, 13 Mar. 1920; Scalarini, ‘Le tenaglie’, Avanti, 19 Feb. 1919. 

52 Scalarini, ‘Industrial Peace (from ‘Avanti’), Workers’ Dreadnought, 19 Apr. 1919. For another example of this 

practice, see Scalarini, ‘When Labour and Capital Join Hands’, Workers’ Dreadnought, 14 Feb. 1920.  

53 For example, The Call, 29 Jan. 1920; The Socialist, 1 Jan. 1920.  

54 ‘Life under the Soviets’, The Call, 25 March and 1 April 1920. 



20 

 

                                                                                                                                                                     
55 The Socialist, 4 March, 11 March and 18 March 1920.  

56 No details of their provenance was printed. ‘Art and the Fight for Freedom in Russia’, The Socialist, 11 Mar. 

1920; ‘Labour and Art in Russia’, The Socialist, 18 Mar. 1920.   

57 See P. Huber, ‘Structure of the Moscow apparatus of the Comintern and decision-making’, in Rees and 

Thorpe, International communism and the Communist International, 1919-1943, Manchester: Manchester 

University Press, pp41-64. 

58 The Call, 29 July 1920. 

59 The formation of the CPGB accelerated the decline of the BSTI and SLP, but through the popularity of their 

organs they maintained footholds in the movement. Whilst the circulation of party organs are difficult to 

gauge, official statistics provide some indication. The Socialist’s official circulation of 8000 far exceeded the 

recorded party membership of 1250 at the start of 1920, Report of 17th Conference of SLP cited in Klugmann, 

History of the CPGB, Vol. 1, London: Lawrence and Wishart, p19. 

60 WM, ‘That’s no place for me’, The Socialist, 2 Sept. 1920. See also JF, ‘Hail! Dawn of Liberty!’, The Socialist, 

30 Sept. 1920. 

61 Thorpe, British Communist Party and Moscow, p40. 

62 Davis, Sylvia Pankhurst, p83. 

63 Workers’ Dreadnought, Sept. 1921. 

64 Workers’ Dreadnought, 15 Jan. 1921. 

65 Unid., ‘Comrade, don’t’, Workers’ Dreadnought, 9 April 1921. 

66 For Pankhurst’s critiques of the ILP right, see Davis, p77. 

67 K. Morgan, Bolshevism and the British Left: Part One: Labour Legends and Russian Gold, London: Lawrence 

and Wishart, 2006, p36 

68 For more detailed analysis of Meynell’s tenure, see Hyde, ''Please, Sir, he called me 'Jimmy!''. See also E. 

Hobsbawm’s introduction to Cartoons from ‘The Communist’ 1921-2, London: James Klugmann Pictorials, 

1982. 

69 F. Meynell, My Lives, London: Bodley Head, 1971, p127.  

70 Morgan, Bolshevism and the British Left: Part One, p36. 

71 Communist, 5 Feb. 1921. 

72 Westral, ‘The Gate to More’, Communist, 20 Jan. 1921, pp6-7.  

73 Robin Page Arnot, Noreen Branson, Idris Cox, Leslie Morris and Eric Hobsbawm were similarly unable to pin 

down Westral’s identity. Matthews to Arnot, 3 Aug. 1982, George Matthews papers, CP/IND/MATH/07/07. 

74 D. Hopkin, ‘The Left-Wing Press and the New Journalism’ in J. H. Wiener, ed., Papers for the Millions: The 

New Journalism in Britain, 1850s to 1914, Westport: Greenwood Press, 1998, pp.225-242. 

75 J.D. Bream, ‘An Anti-War Candidate’ and ‘Hot Stuff’, Communist, 20 Jan. 1921. 

76 J.D. Bream, ‘The Power to Be!’, Communist, 5 Feb. 1921 

77 Meynell’s review of ‘Communist Cartoons’ in Communist, 20 May, 1922; M. Bryant, Dictionary of Twentieth-

Century British Cartoonists and Caricaturists, Aldershot: Ashgate, 2000, p117. 



21 

 

                                                                                                                                                                     
78 See NZ Truth, National Library of New Zealand, https://paperspast.natlib.govt.nz/newspapers/nz-truth, 

accessed 01/08/16. 

79 Meynell, My Lives, p128. 

80 Little is known about Boland and Redcap who also cartooned for the Dreadnought. See Redcap, ‘Less we 

forget’, Workers’ Dreadnought, 11 Mar. 1922. 

81 See Daily Herald, 15 Jan., 1921, 4 Feb. 1921; and Hyde, ''Please, Sir, he called me 'Jimmy!'' Lansbury was 

forced to defend their publication on grounds of free speech, Daily Herald, 5 Feb. 1921. 

82 W. Hope, ‘Rubbing their noses in it!’, Communist, 12 Feb. 1921. 

83 Hyde, ‘Highly Coloured Fiction’, ch.5. 

84 For the raid see Communist, 14th May 1921; and W. Gropper, ‘Ah hah!’ (from Liberator), Communist, 21st 

May 1921. 

85 See W. Hope, ‘A last word...’, Communist, 19 Feb. 1921; W. Hope, ‘Blockage – Famine – Cholera’, 

Communist, 27 Aug. 1921; W. Hope, ‘The Allied Philanthropist’, Communist, 17 Sept. 1921. 

86 For example, W. Hope, ‘I Claim the Right to Lay the First Wreath—I Killed Him!’, Communist, 16 April 1921. 

87 For a full analysis of the case, see Hyde, ''Please, Sir, he called me 'Jimmy!''. 

88 Dyson final cartoon sustained his critique of the allied response to the Russian famine, see W. Dyson, 

‘Another Superfluous Woman’, Daily Herald, July 1921. He made a brief return in the Herald during the 1930s. 

89 For the Herald’s financial problems at this time, see H. Richards, The Bloody Circus, London: Pluto Press, p57. 

90 The first of these cameos was in defence of Lansbury and the poor relief rates scandal, W. Hope, ‘The 

Bastille That Won’t Work’, Daily Herald, 1 Sept. 1921. 

91 Hope, ‘Phew!’, Daily Herald, 7 Oct. 1921 

92 Hope (‘Espoir’), ‘Homes for Heroes’, Communist, 8 Oct. 1921. 

93 The new editor’s first issue sold out within days and attracted a readership far in excess of the CPGB 

membership, which fell from 5000 to 2500 by the end of 1921. Circulation increased from 8500 in May 1921 to 

40000 in February 1922, before peaking at 60000 in the aftermath of ‘Black Friday’. Statistics taken from 

Macfarlane, The British Communist Party, Worcester: Macgibbon and Kee, 1966, p302. This section is based 

upon Hyde, ‘Please, Sir, he called me Jimmy’.  

94 Morgan, Labour Legends, pp37. 

95 Ibid., pp47-8; p95. 

96 Meynell, My Lives, p128. 

97 Ibid., pp127-8. 

98 Communist, 10 Sept. 1921. 

99 Workers Dreadnought, 17 Sept. 1921. 

100 Memorandum on ‘The Communist’, Jan. 1922, British Library (hereafter BL), General Reference Collection, 

R. P. Dutt, Typescripts of Letters and Articles, CUP/1262/K.4. 

101 Ibid. 

102 ‘Report of “Workers Weekly’ & Party Publications to the Control Commission’ [c.1922], LHASC, 

CP/IND/DUTT/26/02. 



22 

 

                                                                                                                                                                     
103 ‘Report on Organisation’ in Annual Conference Proceedings of CPGB, 7 Oct. 1922, p33. 

104 Ibid. 

105 L. Trotsky to L. Leiciague, ‘On l’Humanité, Central Organ of the French Party’, 23 July 23, 1921, printed in L. 

Trotsky, The First Five Years of the Comintern, Vol. 1, London: New Park Books, 1973. L’Humanite’s cartoons 

had been previously been reprinted in The Socialist, see ‘Naturally you are a Bolshevik (from L’Humanité), The 

Socialist, 4 March 1920. 

106 See Thorpe, British Communist Party and Moscow, pp73-8. Quote taken from ‘Comintern Thesis on Tactics’, 

Fourth Congress of the Communist International, 5 Nov.-5 Dec. 1922.   

107 W.Hope, ‘A message to the General Council’, Communist, 18 March 1922. 

108 See W. Gropper, ‘Ah hah! So you don’t like this government, eh? (from The Liberator)’, Communist, 21 May 

1921.  

109 J. Callaghan, Rajani Palme Dutt: A Study in British Stalinism, London: Lawrence and Wishart, 1993, p43. 

110 Labour Monthly, Vol. 1, No. 3, Sept. 1921. 

111 For example, H. J. Louis, ‘Back to the Pre-War Grind’ (from L’Humanité), Labour Monthly, Vol. 1, No. 2, 

Aug.1921.  

112 Labour Monthly, Vol. 2, No. 4, April-May 1922. 

113 Hope, ‘Espoir’s Farewell’, Communist, 15 April 1922.  

114 ‘Abusing Mr. Thomas’, Derby Daily Express, 22 April 1921; Hyde, ‘Please, Sir, he called me Jimmy!’. For 

Simplicissimus’ see G. Benecke, ‘The politics of outrage: social satire in the cartoons of ‘Simplicissimus’, 1896-

1914’, 20th Century Studies, 13-14 1975, pp92-109.  

115 Grosz’s cartoons were reprinted in the Dreadnought during its later issues, see Workers’ Dreadnought, 4 

Aug. 1923.  B. I. Lewis, George Grosz: Art and Politics in Weimar Republic, Princeton: Princeton University 

Press, 1971, pp91, 115; Guttsman, Art for the Workers. 

116 Thorpe, British Communist Party and Moscow, p73. 

117 For the Communist Daily, see Klugman, History, Vol. 1, pp217-8. 

118 Hope (‘Espoir’), ‘The Scab’ and ‘The Menace’, Communist Daily, 13 Nov. 1922. 

119 For Wintringham’s role, see H. Purcell and P. Smith, The Last English Revolutionary: Tom Wintringham, 

1898-1949, Rev. Ed., Brighton: Sussex Academic Press, 2012, pp41-57.  

120 Memorandum on ‘The Workers Weekly’, BL, CUP.1262.k.4. 

121 On the few instances when they were published they gave first-hand expression to activist concerns, see C. 

Arker - Poplar ILP, ‘What ILP’ers think of Mac.’, Workers’ Weekly, 19 Sept. 1924. 

122 MacFarlane, The British Communist Party, p302. 

123 Workers’ Weekly, 30 Nov. 1923. 

124 See Hyde, ‘Highly Coloured Fiction’, ch7. 

125 For the Daily Mirror, see M. Edelman, The Mirror: A Political History, London: Hamish Hamilton, 1966. 

126 Labour Party Conference Report, Oct. 1924 

127 Zinoviev, May 1924, cited in Purcell and Smith, The Last English Revolutionary, p53. For internal criticism of 

Dutt’s editorship, see Thorpe, British Communist Party and Moscow, pp68-69. 



23 

 

                                                                                                                                                                     
128 For example, Bolland, ‘Marching to Massacre’ and ‘1914-192?’, Workers’ Weekly, 25 July 1924. 

129 Unid., ‘Some Cat! Workers, Beware’, Workers’ Weekly, 18 July 1924. See also C. Arker - Poplar ILP, ‘What 

ILP’ers think of Mac.’, Workers’ Weekly, 19 Sept. 1924. 

130 ‘May Day Memories of a Workers’ Daily’, Workers’ Weekly, 2 May 1924. 

131 Believing that communists should learn from ‘social democratic newspapers for the purpose of competing 

with them’, Zinoviev had praised the Daily Herald for striving to ‘serve all phases of the life of the workers and 

his family’. See Zinoviev, ‘The Character of our Newspapers’, p28. He made no mention, however, of Dyson’s 

cartoons.  

132 R. Page Arnot, ‘Communism and the Labour Party’, Labour Monthly, July 1922. 

133 Hope’s final contribution was W. Hope, ‘It’s Up Wi’ The Bonnets of Bonnie Dundee’, Daily Herald, 23 Dec. 

1924. 

134 W. Hope, ‘The Scab’, Workers’ Weekly, 24 Oct. 1924. Originally published in Communist Daily, 13 Nov. 1922. 

135 Clifford Allen, ‘Memorandum on The Daily Herald’, LHASC, LP/DH/465. 

136 Ibid. 

137 G. Postgate, The Life of George Lansbury, London, 1951, pp241-4; J. Shepherd, George Lansbury: At the 

Heart of Old Labour, Oxford, 2002, pp226-30. 

138 W. Hope to W. Gallagher, Apr. 1963, LHASC, CP/INDMATH/07/07. 

139 See Radford, ‘To Disable the Enemy’. 

140 See K. Morgan, ‘The Communist Party and the ‘Daily Worker”, G. Andrews, N. Fishman and K. Morgan, eds., 

Opening the books: essays on the social and cultural history of British Communism, London: Pluto Press, 1995, 

pp142-59. 

141 For the Daily Worker’s early staff cartoonists, see W. Rust, The Story of the Daily Worker, London: People’s 

Press, 1949. 


